KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset; laadullisen tutkimuskysymyksen muotoilu; tarkoituksenmukaisuusotanta ja erilaiset laadulliset aineistonkeruumenetelmät; analyysiprosessin perusteet, erilaiset analyysimenetelmät ja tulosten raportointi, tutkimuseettiset periaatteet ja käytänteet, luotettavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset, tieteellinen ajattelu ja laadullisen tutkimuksen lukutaito.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset tieteenteoreettiset lähtökohdat.
- nimetä ja arvioida erilaisia laadullisen tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja.
- kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja tutkimusprosessin eteneminen.
- kerätä ja analysoida laadullista tutkimusaineistoa.
- raportoida laadullisen tutkimuksen tuloksia.
- noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita.
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti.
Lisätietoja
Jos opiskelija on suorittanut aikaisemmissa opinnoissa vastaavat laadullisten tutkimusmenetelmien opinnot, tämän opintojakson voi suorittaa näyttökokeena. Tarkemmat suoritustiedot opetusohjelmassa (ks. KTKA2011 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät, Näyttökoe).
Esitietojen kuvaus
Kasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnot
Oppimateriaalit
PATTON, M. Q. (2014). Qualitative research and evaluation methods. 4. painos. Thousand Oaks: Sage.
Muu lukuvuosittain opetusohjelmassa tarkennettava oppimateriaali.