KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla tutustutaan laadulliseen tutkimukseen sekä teorian että käytännön tasolla.

Kuvaus

Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset; laadullisen tutkimuskysymyksen muotoilu; tarkoituksenmukaisuusotanta ja erilaiset laadulliset aineistonkeruumenetelmät; analyysiprosessin perusteet, erilaiset analyysimenetelmät ja tulosten raportointi, tutkimuseettiset periaatteet ja käytänteet, luotettavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset, tieteellinen ajattelu ja laadullisen tutkimuksen lukutaito.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset tieteenteoreettiset lähtökohdat.
  • nimetä ja arvioida erilaisia laadullisen tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja.
  • kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja tutkimusprosessin eteneminen.
  • kerätä ja analysoida laadullista tutkimusaineistoa.
  • raportoida laadullisen tutkimuksen tuloksia.
  • noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita.
  • arvioida tutkimuksen luotettavuutta laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti.

Lisätietoja

Jos opiskelija on suorittanut aikaisemmissa opinnoissa vastaavat laadullisten tutkimusmenetelmien opinnot, tämän opintojakson voi suorittaa näyttökokeena. Tarkemmat suoritustiedot opetusohjelmassa (ks. KTKA2011 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät, Näyttökoe).

Esitietojen kuvaus

Kasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnot

Oppimateriaalit

PATTON, M. Q. (2014). Qualitative research and evaluation methods. 4. painos. Thousand Oaks: Sage.

Muu lukuvuosittain opetusohjelmassa tarkennettava oppimateriaali.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus