KPTA1209 Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Esi- ja alkuopetus instituutiona; lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja asiakirjat; esi- ja alkuopetusikäinen oppija; leikkipedagogiikka ja oppimisen ohjaaminen esi- ja alkuopetuksessa; moninaisen oppimisympäristön järjestäminen; opetussuunnitelma; havainnointi, suunnittelu, ohjaaminen, dokumentointi ja arviointi esi- ja alkuopetuksessa; lasten osallisuutta tukeva pedagogiikka; joustava esi- ja alkuopetus; monialainen ja-ammatillinen yhteistyö.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
- tuntee ja ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen lähtökohtia ja erityispiirteitä
- tuntee esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat sekä ymmärtää niiden välisen jatkumon
- tunnistaa ja kykenee huomioimaan lapsen yksilöllisyyden sekä kieli- ja kulttuuritaustaustan osana osallisuutta tukevaa esi- ja alkuopetusta
- omaa valmiuksia hyödyntää esi- ja alkuopetuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä ja työtapoja
- osaa havainnoida, suunnitella, ohjata, dokumentoida ja arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisprosessia erilaisissa oppimisympäristöissä ja ymmärtää laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen merkityksen osana oppimisprosessia
- ymmärtää esi- ja alkuopetuksen pedagogisen jatkumon osana joustavaa opinpolkua.
Lisätietoja
Esi- ja alkuopetus vahvistaa elinikäisen oppimisen perustaa. Kasvatus- ja opetustyössä huomioidaan lapsen yksilöllinen kasvu ja kehitys. Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikassa korostuvat osallisuus, toiminnallisuus, eheyttävä ja tutkiva oppiminen sekä leikki.
Oppimateriaalit
Vasalampi, K. (2022). Näin motivoit oppimaan. Santalahti-kustannus. Lerkkanen, M.-K. (2006). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. WSOY. (3. painos)
Rantavuori, L. (2019). Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tampereen yliopisto.
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.