KOPS1012 Aikuisten perustaitojen tukeminen kielikoulutuksessa (5 op)
Kuvaus
Opintojaksolla perehdytään vähänkoulutettujen aikuisten perustaitojen kartoittamiseen ja tukemiseen sekä tutkimusperustaisesti että koulutuspoliittisten linjausten ja pedagogisia ratkaisujen näkökulmasta. Päähuomio on aikuisten lukutaito-opetuksen lähtökohdissa ja toteutuksessa. Myös numeeriset ja teknologisissa ympäristöissä toimimiseen tarvittavat ongelmanratkaisutaidot sekä kriittiset näkökulmat perustaitojen määrittelyyn ja arviointiin ovat esillä. Lisäksi tarkastellaan toisen ja vieraan kielen oppimista perustaitojen samanaikaisen kehittymisen näkökulmasta.
Osaamistavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
tuntee aikuisten perustaitoja koskevaa käsitteistöä ja tutkimusta sekä osaa hyödyntää tutkimustietoa perustaitojen kartoittamisessa ja tukemisessa
osaa tunnistaa ja hyödyntää niitä yksiöllisiä valmiuksia ja kielellisiä, kulttuurisia ja yksilöllisiä resursseja, joita vähänkoulutetut opiskelijat tuovat oppimisympäristöihin
tuntee luku- ja kirjoitustaidon kehityksen sosiaalisia, kognitiivisia ja kielellisiä lähtökohtia sekä tunnistaa aikuisoppijoiden yksilöllisiä lähtökohtia ja tarpeita
tuntee pedagogisia käytänteitä, joilla tukea aikuisten peruslukutaidon, monilukutaidon ja tekstitietoisuuden kehittymistä
osaa soveltaa vaihtelevia monikielisiä ja yhteistoiminnallisia työtapoja ja materiaaleja aikuisten perustaitojen opetuksessa
osaa arvioida ja kehittää omaa työtään aikuisten perustaitojen opetuksen parissa
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Johdantoluennot ja itsenäinen työskentely.