KIMO2010 Kielirikasteinen opetus (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kurssilla perehdytään kaksikielisen opetuksen viitekehykseen kuuluvaan kielirikasteiseen opetukseen, jossa osa perusopetuksen oppiaineiden sisällöstä opetetaan monikielisesti käyttäen vierasta kieltä yhtenä opetuksen kielenä. Kurssilla tutustutaan monipuolisesti eri laajuisen kaksikielisen opetuksen periaatteisiin ja työskentelytapoihin sekä alueen tutkimukseen. Tätä kautta syvennetään tietämystä kaksikielisestä opetuksesta ja kehitetään pedagogisia taitoja toteuttaa etenkin suppeampaa kielirikasteista kaksikielistä opetusta osana monikielistä ja kielitietoista kielikasvatusta.


Suoritustavat

Pienryhmätyöskentely, asiantuntijaluennot, kirjallisuuteen perehtyminen, kaksikielisen/kielirikasteisen toiminnan havainnointi. Harkinnan mukaan luennolle osallistumisen sijaan vaihtoehtoinen suoritustapa.

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää kielirikasteisen opetuksen merkityksen oppimisen ja opetuksen kentällä
  • tuntee kaksikielisen opetuksen kansainvälistä kenttää ja tutkimusta ja osaa tarkastella niitä kriittisesti
  • tuntee kaksikielisen opetuksen ohjausasiakirjoja ja erilaisia toteutustapoja Suomessa
  • osaa tarkastella eri laajuisen kaksikielisen opetuksen toteutumista suhteessa tutkimustietoon ja suunnitella yhteisesti arvioitavan pienimuotoisen opetustuokion 
  • osaa kytkeä oppimansa käytännön opetustyöhön ja huomioida työn eettiset perusteet 

Lisätietoja

Opetussuunnitelmassa 2020-2024 tämän kurssin nimi oli 

Kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan pedagogiikka.

Oppimateriaalit

Ajankohtaisia artikkeleita ja ohjausasiakirjoja kaksikielisestä opetuksesta opettajan ohjeiden mukaan.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Pienryhmätyöskentely, asiantuntijaluennot, kirjallisuuteen perehtyminen, kaksikielisen/kielirikasteisen opetuksen havainnointi.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (min. 80 % kontaktiopetuskerroista), kirjallisuuteen tutustuminen ja oppimistehtävät.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus