KEMS702 Kemian opetuksen käsitteet ja ilmiöt (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Kurssilla perehdytään kemian tietorakenteeseen, keskeisiin kemian peruskäsitteisiin ja ilmiöihin kemian perusopetuksessa ja lukiossa valtakunnallisten opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti. Kurssilla tutustutaan tutkimustietoon käsitteiden ja ilmiöiden oppimisesta, sovelletaan kestävän kehityksen periaatteita sekä analysoidaan kemian tehtävätyyppejä ja niiden ratkaisumalleja.
Osaamistavoitteet
- hallitsee kemian opettajalta vaadittavan perus- ja lukiokemian aineenosaamisen.
- osaa soveltaa kemian opetuksen tutkimustuloksia oman opettajuutensa kehittämiseen.
- kykenee analysoimaan kemian oppimiseen liittyviä syitä ja seurauksia.
- Tuntee työtapoja ja toimintamalleja, joilla kemian oppimisvaikeuksia voidaan ehkäistä.
- kykenee soveltamaan pedagogista aineenhallinnan tutkimuskirjallisuutta opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.
- Tuntee kestävän kehityksen perusteet ja kykenee soveltamaan niitä kemian opetuksessa.
Työelämätavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kemian tietorakenteen syyt ja seuraukset opetusta suunniteltaessa.
- osaa tunnistaa kestävän kehityksen roolin kemiassa.
- kykenee keskustelemaan kemian opetukseen liittyvistä kysymyksistä tietopohjaisesti.
- kykenee analysoimaan ja laatimaan kemian tehtäviä osaamistavoitteita mukaillen.
Lisätietoja
Kurssi on mahdollista suorittaa etäopiskeluna.
Esitietojen kuvaus
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali koostuu osaksi englanninkielisestä kemian opetuksen tutkimuksen tieteellisistä julkaisuista.
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Etätehtäviä, ryhmätöitä ja lähitapaamisiin valmistavia tehtäviä, sekä kotitentti. Kurssilla ei ole läsnäolopakkoa, mutta lähitapaamiset korvaavat lisätehtävät tulee olla tehtynä kurssin hyväksytysti suoritettaessa.