KEMA902 Työharjoittelu (1–5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Kemian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojakson tavoitteena on pohtia oppimista harjoittelun aikana. Oppia kuvaamaan omaa osaamista sekä ymmärtää työorganisaatioiden toimintaa ja erilaisuutta. Harjoittelukurssi suoritetaan varsinaisen työharjoittelun jälkeen ja sen tavoitteena on jakaa tietoa harjoittelukokemuksista sekä keskustella ja reflektoida opittuja asioita. Kurssilla myös pyritään hahmottelemaan uravaihtoehtoja ja osaamista tarkemmin. Tarkoituksena on, että opiskelijat voisivat yhdistää teorian osaamisen ja käytännön toisiinsa. Kurssilla on mahdollista myös keskustella muista opiskelijoita työelämässä askarruttavista asioista.

Kotimaassa tai ulkomailla tapahtuvasta oman alan työharjoittelusta on mahdollista saada opintopisteitä. Kemian alan harjoittelussa työnimike voi vaihdella paljonkin, mutta työn on liityttävä kemian alaan. Kemian aineenopettajat voivat saada opintopisteitä matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettamisesta. Työharjoittelu ei saa sisältyä muiden kurssien tai tutkintojen suorituksiin, eli työharjoittelua ei voi saada samasta työkokemuksesta tai opetuksesta, joka on sisältynyt muihin opintoihin.

Kurssi suoritetaan joko 2 op/työkuukausi tai 5 op/työkuukausi. Työkuukausi vastaa noin 8 h työpäiviä, 5 päivää viikossa. Aineenopettajaopiskelijoille viikkotuntityöaika on 20 tuntia.

  • Saadakseen 2op/kk opiskelija laatii ohjeiden mukaisen harjoitteluraportin. Raportti toimitetaan yhdessä työtodistuksen kanssa kurssivastaavalle.
  • Saadakseen 5 op/kk opiskelijan tulee ennen harjoittelua sopia yhdessä laitoksen koulutuksesta vastaavan varajohtajan, vastuuopettajan ja mahdollisesti työpaikan kanssa osaamistavoitteista harjoittelulle. Harjoittelun jälkeen opiskelija osallistuu kurssin KEMS902 kanssa yhteisiin seminaareihin ja tekee annetut tehtävät.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii hahmottamaan ja tunnistamaan omia tietoja ja osamista. Lisäksi opiskelija pyrkii rutinoitumaan omien taitojen sanoittamisessa ja esille tuomisessa.

Lisätietoja

Kandidaatin- ja maisterintutkintoihin voi sisältyä yhteensä 10 op työharjoittelua.

Esitietojen kuvaus

Työharjoittelu tehtynä sekä osaamistavoitteet pohdittuina. 5 op / työkuukausi: Osaamistavoitteet tulee olla toimitettuna kurssivastaavalle ja laitoksen koulutuksesta vastaavalle varajohtajalle. Lisäksi ne tulee olla hyväksytty ennen työharjoittelun alkamista.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää työharjoitteluraportin kirjoittamista hyväksytysti.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4, Periodi 5
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Kurssin seminaareihin tulee valmistautua etukäteen, seminaareihin tulee osallistua ja kurssin tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen työskentely, 2 op/työkuukausi (1–5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
englanti, suomi
Työskentelytavat:

Työharjoitteluraportin kirjoittaminen harjoittelun jälkeen.

Opetus

x

Osallistuminen opetukseen, 5 op/työkuukausi (1–5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
englanti, suomi
Työskentelytavat:

Kurssin tapaamiset koostuvat kahdesta seminaarista vertaisryhmässä. Molemmilla tapaamisilla on etukäteen tehtäviä pakollisia tehtäviä.

Ensimmäiselle tapaamiselle opiskelijan tulee valmistella kirjallinen teksti, joka voidaan julkaista kemian laitoksen nettisivulla. Teksti voi sisältää kuvia ja linkkejä. Sen tulee sisältää seuraavat asia:
  • missä olit työharjoittelussa,
  • millainen työyhteisö oli (ikäjakauma, sukupuoli jakauma, laajuus jne),
  • mitä teit ja
  • mitä opit.
Pituus noin 2 sivua. Jos opiskelija on määrittänyt etukäteen oppimistavoitteet yhdessä laitoksen pedagogisen johtajan kanssa hänen tulee valmistautua peilaamaan myös oppimistavoitteiden toteutumista (ei tarvitse kirjoittaa julkaistavaan tekstiin).

Toiselle kerralle opiskelija miettii työpaikan, johon voisi seuraavaksi hakeutua. Opiskelijan tulee pohtia, mitä osaamista sinulla on ja miksi juuri hän saisi paikan sekä sitä mitä osaamista hänellä vielä pitäisi olla. Opiskelija tulee miettiä, miten hän markkinoisi itseään ja omaa osaamista.

Molemmat etukäteen valmisteltavat työt otetaan mukaan tapaamiselle ja palautetaan kurssin vastuuopettajalle.

Opetus