KAIS1301 Kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset ulottuvuudet (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaiset jännitteet (mm. työelämän muutokset, eriarvoisuus, polarisaatio, kestävyys, hyvinvointi) sekä yhteiskunnallisen muutoksen ja koulutuksellisen tasa-arvon kysymykset. Edellä mainittuja ilmiöitä tulkitaan eri aikakausien kasvatussosiologisten teorioiden ja teoreetikoiden avulla.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • tunnistaa ja analysoida kasvatukseen ja koulutukseen vaikuttavia ajankohtaisia yhteiskunnallisia jännitteitä ja muutoskulkuja
  • tarkastella kriittisesti yhteiskunnallisen uusintamisen ja koulutuksen sosiaalisia mekanismeja
  • soveltaa kasvatussosiologisia teorioita ja käsitteitä sekä eritellä koulutuksellisen tasa-arvon ongelmia 

Esitietojen kuvaus

aikuiskasvatustieteen tai kasvatustieteen aineopinnot

Oppimateriaalit

Suoritetaan kolme teosta seuraavista: 

1. Murphy, M. (ed.) (2013). Social Theory and Education Research: understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. Routledge.

2. Berger, P., & Luckmann, T. (1967). The Social Construction of Reality. Allen Lane.

3. Brookfield, S. D. (2005). The Power of Critical Theory: Liberating Adult Learning and Teaching. Jossey-Bass.

4. Jarvis, P. (2012). Teaching, Learning and Education in Late Modernity: The selected works of Peter Jarvis. Routledge.

5. Sennett, R. (1998). The Corrosion of Character, The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. Norton.

6. Skeggs, B. (2003). Class, Self and Culture. Routledge.

7. Willis, P. (1977). Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Columbia University Press.

Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus