KAIO003 Työ elämään I (4 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kasvatustieteilijän työtehtävät ja -roolit, alumnien vierailut, kasvatustieteilijän työ- ja toimintakenttiin tutustuminen, yhteistyö Työelämäpalveluiden (JYU) kanssa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • muodostaa näkemyksen kasvatusalan työkentästä ja -tehtävistä.

  • tunnistaa omaa osaamistaan ja tulevaisuuden kehittämishaasteitaan.

  • jäsentää omaa ammatillista identiteettiään ja mahdollisia työuriaan.

  • tarkastella kasvatustieteilijän työkenttää eettisestä ja kestävästä näkökulmasta.

Lisätietoja

Opintojakso on tarkoitettu kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen tutkinto-opiskelijoille. 

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit

  • Kasvio, A. (2014). Kestävä työ ja hyvä elämä. Gaudeamus.

  • Työelämäpalveluiden (JY) uraseurantaraportit

  • Artikkelit:

    Ainiala, T., Olsson, P., Mattila, H., & Vesalainen, M. (2020). Työelämätaidot korkeakouluopetuksessa. Opiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuuden ja taitojen kehittymisestä monialaisella kaupunkitutkimuksen projektikurssilla. Aikuiskasvatus, 40, 96-11. https://doi.org/10.33336/aik.95449

    Hanhimäki,E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2021). Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla. Aikuiskasvatus, 41, 319-332. https://doi.org/10.33336/aik.112753

    Jääskelä, P., Nykänen, S., & Tynjälä, P. (2018) Models for the development of generic skills in Finnish higher education, Journal of Further and Higher Education, 42, 130-142. DOI: 10.1080/0309877X.2016.1206858

    Virtanen, A., & Tynjälä, P. (2019). Factors explaining the learning of generic skills: A study of university students’ experiences. Teaching in Higher Education, 24, 880–894.

Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin kokoontumisiin ja oppimistehtävien tekeminen.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (4 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta