KAIA052 Toimijuus ja identiteetti eri elämänkentillä (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla tarkastellaan toimijuutta ja identiteettiä sekä niiden ilmenemistä eri elämänkentillä ja elämänkulussa. Ilmiöihin tutustutaan sekä teoreettisesti että tarkastelemalla sitä, millaiset tekijät toimijuuden ja identiteetin rakentumista edistävät tai haastavat. Opintojakso tarjoaa aineksia oman vastuullisen ja monimuotoisen asiantuntijuuden rakentamiseen.​

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa ​

  • kuvata erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia.
  • tunnistaa toimijuuden ilmenemistä erilaisissa ympäristöissä osana elämänkulkua​.
  • hahmottaa toimijuutta ja identiteettiä erilaistavia resursseja ja rakenteita​.
  • rakentaa eettisesti vastuullista ja kestävää moninaisuuden kohtaamista​.
  • jäsentää omaa oppimistaan, toimijuuttaan ja identiteettiään opintojakson teoreettisten näkökulmien avulla.

Esitietojen kuvaus

Kasvatustieteen perusopinnot

Oppimateriaalit

1. Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) (2011). Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. Vuosikirja. Vantaa: Kansanvalistusseura. ​

2. Illeris, K. (2014). Transformative learning and identity. London: Routledge.​

3. Emirbauer, M. & Mische, A. (1998). What is agency? American Journal of Sociology, 103 (4), 837–1164. https://www.journals.uchicago.edu/doi/epdf/10.1086/231294

4. Valinnan mukaan kolme artikkelia seuraavista:​

  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2014) Miten käsitteellistää ammatillista toimijuutta työssä? Aikuiskasvatus 34 (3), 202–214. https://doi.org/10.33336/aik.94100
  • Hanhimäki, E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2021). Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla. Aikuiskasvatus, 41(4), 319-332. https://doi.org/10.33336/aik.112753
  • Keskinen, K., Lumme-Sandt, K. & Nikander, P. (2023). Turning age into agency: A qualitative longitudinal investigation into older jobseekers' agentic responses to ageism. Journal of Aging Studies, 65, 101136. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406523000373
  • Koskinen, M. G. & Böök, M. L. (2019) Searching for the Self: Adult International Adoptees’ Narratives of Their Search for and Reunion With Their Birth Families, Adoption Quarterly, 22 (3), 219-246. DOI: 10.1080/10926755.2019.1627449 ​
  • Lappeteläinen, A., Sevón, E., & Vehkakoski, T. (2018). ‘Celebrating diverse motherhood’: Physically disabled women’s counter-narratives to their stigmatised identity as mothers. Families, Relationships and Societies, 7(3), 499–514. https://doi.org/10.1332/204674317X15034137417334
  • Molander, L. & Souto, A. M. (2022). Vain valkoisille, nuorille, hyvinvoiville naisille? Korkeakouluopiskelijan ideaalityyppi korkeakoulujen hakuoppaiden kuvissa. Aikuiskasvatus, 42 (2), 104–118.https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/120033/71393
  • Pikkarainen, A., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. (2015). Older rehabilitees’ life-course agency in Finnish gerontological rehabilitation. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22(6), 424–434.  
  • Sevon, E. (2015). Who’s got the power? Young children’s power and agency in the child-parent relationship. International Journal of Child, Youth and Family Studies, 6(4.1), 622–645.  ​
  • Siddiq, F., Røkenes, F.M., Lund, A. (2023). New kid on the block? A conceptual systematic review of digital agency. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12038-3

Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus