KAIA042 Oppiminen ja kehitys teoriassa ja käytännössä (5 op)
Kuvaus
- Oppimisen ja kehityksen teoriat erilaisista näkökulmista ja lähestymistavoista.
- Oppiminen sekä yksilöllisenä että yhteisöllisenä ilmiönä eri ikävaiheissa.
- Oppimisen ja kehityksen teorioiden soveltaminen käytäntöön.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää keskeisten oppimisen ja kehityksen teorioiden ominaispiirteet.
osaa soveltaa oppimisen ja kehityksen teorioita erilaisten oppimis- ja opetustilanteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
ymmärtää eri ikäisten ihmisten oppimisen lähtökohtia ja tarpeita.
Esitietojen kuvaus
Kasvatustieteen perusopinnot
Oppimateriaalit
Alla lueteltu kirjallisuus sekä muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Suoritetaan kirjallisuudesta yhteensä kolme teosta seuraavasti:
1. Driscoll ja 2. Aubrey & Riley sekä 3. Robinson TAI 4. Sugarman
1. DRISCOLL, M. 1994/2004/2014/2021. Psychology of Learning for Instruction. Boston: Allyn and Bacon. (Lukuunottamatta lukuja 8 ja 10.)
2. AUBREY, K. & RILEY, A. 2019. Understanding & Using Educational Theories. (2nd Edition). Los Angeles: Sage.
3. ROBINSON, O. 2013. Development Through Adulthood. An Integrative Sourcebook. New York: Palgrave MacMillan.
4. SUGARMAN, L. 2005. Life-span Development: Frameworks, Accounts and Strategies. New York: Taylor & Francis.