JOUS1055 Podcast-journalismi (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään teoriassa ja käytännössä podcast-journalismiin osana audiojournalismin monimuotoistuvaa kenttää. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan podcasteja yksin tai tiimityönä. 

Suoritustavat

Kontaktiopetus, kirjalliset tehtävät ja harjoitustehtävät. 

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) ja tehtävien suorittaminen suhteessa osaamistavoitteisiin. Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään kurssilla. 

Osaamistavoitteet

Opiskelija

  • ymmärtää median digitalisaation vaikutukset audiojournalismin asemaan ja kehitykseen osana mediajärjestelmää
  • ymmärtää mikä podcast on ja miten journalistinen podcast konseptoidaan yleisötuntemukseen perustuen
  • osaa toteuttaa journalistisesti ja teknisesti laadukkaan podcast-ohjelman
  • tuntee draaman perustekijät ja monipuolisen äänikerronnan mahdollisuudet ja keinot. 

Lisätietoja

Suositus ajoituksesta: 4. tai 5. vuosi (pelkästään maisteriohjelmassa opiskeleville 1. tai 2. vuosi). 

Kirjallisuus

  • Ajankohtaisia tutkimusartikkeleita
  • Biewen & Dilworth 2017 (2nd edition). Reality Radio: Telling True Stories in Sound. The University of North Carolina Press.
  • Manninen, Mäntyoja, Villi & Uskali 2022. Yleisradion audio-on-demand (AOD) -tarjonta ja julkinen palvelu. Yleisradio.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) ja tehtävien suorittaminen suhteessa osaamistavoitteisiin. Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään kurssilla.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Kontaktiopetus, kirjalliset tehtävät ja harjoitustehtävät. 

Ei julkaistua opetusta