JOUA1014 Feature- ja mielipidejournalismi (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Sisältö

Opintojaksolla analysoidaan ja harjoitellaan feature-journalismiin ja mielipidejournalismiin kuuluvien juttutyyppien ominaispiirteitä ja toteuttamista. Harjoituksissa keskitytään erityisesti tarinallisten juttutyyppien ideointiin, ilmaisuun, rakenteeseen, rajaukseen ja jännitteen rakentamiseen. 

Suoritustavat

Kontaktiopetus, kirjalliset tehtävät sekä vertaispalaute. 

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo), kirjallisten tehtävien suorittaminen ja vertaispalautteen antaminen suhteessa osaamistavoitteisiin. Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään kurssilla. 

Osaamistavoitteet

Opiskelija

  • tuntee feature-journalismin ominaispiirteet ja osaa toteuttaa feature-journalistisia juttutyyppejä, kuten ilmiöjuttuja, uutisfeatureita, reportaaseja ja henkilökuvia
  • tuntee mielipidejournalismin ominaispiirteet ja osaa kirjoittaa lajityyppiin kuuluvia tekstejä, kuten uutiskommentteja, uutistaustoja, kolumneja, journalistisia blogeja ja pakinoita.
  • kehittää omaa ilmaisuaan ja ääntään feature- ja mielipidejournalismiin kuuluvissa tekstityypeissä
  • hallitsee feature-journalismin edellyttämät erityiset haastattelu- ja havainnointitekniikat sekä sosiaalisen median hyödyntämisen journalistisen työprosessin eri vaiheissa
  • osaa antaa journalistisesti relevanttia palautetta eri genreihin kuuluvista teksteistä. 

Lisätietoja

Suositus ajoituksesta: 2. vuosi.

Pakolliset esitiedot

Kirjallisuus

  • Ajankohtaisia tutkimusartikkeleita
  • Kaseva, Räty, Seuri 2022. Feature! Kirjoittamisen mestarikurssi. Teos.
  • Lassila-Merisalo 2020. Tarinallinen journalismi. Vastapaino.
  • Jaakkola 2013. Hyvä journalismi: Käytännön opas kirjoittajalle, s. 192–271. Kansanvalistusseura.
  • Upola 2018. Livenä ja läsnä — Verkon uudet juttutyypit. Art House.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo), kirjallisten tehtävien suorittaminen ja vertaispalautteen antaminen suhteessa osaamistavoitteisiin. Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään kurssilla.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Kontaktiopetus, kirjalliset tehtävät sekä vertaispalaute.

Opetus