HISS2029 Talous- ja liiketoimintahistoria II (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojakso perehdyttää talous- ja liiketoimintahistorian erityisteemoihin

Kuvaus

-

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija,

  • ymmärtää talous- ja liiketoimintahistorian tutkimuksen monitieteisen luonteen ja monitulkinnaisuuden

  • osaa arvioida erilaisten lähestymistapojen, teorioiden, tulkintojen, menetelmien ja lähdevalintojen merkitystä tutkimustulosten taustalla

  • on perehtynyt kansainvälisen keskustelun joihinkin aihepiireihin ja ajankohtaisiin kysymyksiin

  • osaa analysoida suomalaista kehitystä kansainvälisen keskustelun kontekstissa valitsemastaan näkökulmasta

  • osaa analysoida talouden mikro- ja makrorakenteiden merkitystä yhteiskuntien kehityksessä sekä antaa tästä esimerkkejä

  • tunnistaa historiallisen tiedon merkityksen talouden ja liiketoiminnan ilmiöiden tutkimuksessa.

Lisätietoja

Opintojaksolla syvennytään talous- ja liiketoimintahistorian monitieteiseen ja kansainväliseen luonteeseen. Opintojaksolla voidaan käsitellä seuraavia teemoja:

  • talous- ja liiketoimintahistorian kansainväliset keskustelunaiheet (perinteisesti merkittävät kysymykset sekä mahdollisesti tällä hetkellä merkittäviä tutkimussuuntia)

  • esimerkkejä talous- ja liiketoimintahistorian tutkimuksessa sovelletuista teorioista

  • historiantutkimuksen kontribuutio muiden alojen tutkimukseen

Opintojakson toteutuksessa talous- ja liiketoimintahistorian painopiste voi vaihdella. 

Oppimateriaalit

  • Bucheli, M., & Wadhwani, R. D. (toim.) (2013). Organizations in Time: History, Theory, Methods (3 op)

  • Broadberry, S. N., Campbell, B. M., Klein, A., Overton, M., & van Leeuwen, B. (2015). British Economic Growth, 1270-1870. Cambridge University Press. (3 op)

  • Baten, J. (toim.) (2016). A History of the Global Economy: 1500 to the Present. Cambridge University Press. (2 op)

  • Macleod, C., Shepard, A., & Ågren, M. (toim.). (2023). The Whole Economy: Work and Gender in Early Modern Europe. Cambridge University Press. (2 op)

  • Reinhart, C. M., & Rogoff, K.S. (2009). This Time is Different: Eight Centuries of Financial Folly. Princeton: Princeton University Press (2 op)

  • Rosés, J. R., & Wolf, N. (toim.) (2018). The Economic Development of Europe's Regions: A Quantitative History Since 1900. (2 op) 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Osallistuminen kontaktiopetukseen (+ oppimistehtävä ja/tai luentotentti)
Arviointiperusteet:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetuksen suorittamiseksi vaaditaan osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kurssin aikaiset tehtävät ja/tai luentotentti. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Kirjatentti (opiskelija valitsee kurssin kirjallisuudesta 5 op edestä TAI PAKOLLLINEN KIRJA + LUKUPAKETIN I TAI II)
Arviointiperusteet:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetuksen suorittamiseksi vaaditaan osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kurssin aikaiset tehtävät ja/tai luentotentti. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Kuvaus:
Itsenäinen työskentely. Erikseen opettajan kanssa sovittava essee tai oppimistehtävä.
Arviointiperusteet:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetuksen suorittamiseksi vaaditaan osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kurssin aikaiset tehtävät ja/tai luentotentti. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Tentti (5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus