HISA1025 Kasvatus- ja sivistyshistoria (5 op)
Kuvaus
Opintojaksolla syvennytään kasvatus- ja sivistyshistorian näkökulmiin ja käsitteisiin sekä opitaan soveltamaan niitä kriittisesti aihetta koskevien ilmiöiden tarkastelussa. Jakson sisällöt kattavat sekä informaalin että instituutioiden puitteissa tapahtuvan kasvatuksen, koulutuksen ja sivistystyön erilaisissa historiallisissa konteksteissa.
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan kurssin opiskelija
on tutustunut kasvatus- ja sivistyshistorian perusteisiin pitkällä aikavälillä
on perehtynyt tarkemmin vähintään yhteen kasvatus- ja sivistyshistorian erityiskysymykseen
ymmärtää kasvatuksen ja sivistyksen olevan yhteydessä moniin poliittisiin, taloudellisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin
tunnistaa, että kasvatus- ja sivistyshistoriaa voi lähestyä yksilöiden, yhteisöjen, yhteiskuntien, instituutioiden ja organisaatioiden lisäksi aatteiden, arjen ja tietoa koskevien ilmiöiden kautta
ymmärtää kasvatuksen ja sivistyksen ilmiöiden sukupuolittuneisuuden ja ylirajaisuuden
- on hankkinut tiedon analysoinnin taitoja ja kykyä hahmottaa laajoja asiakokonaisuuksia
- on kehittänyt viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
- on hankkinut kokemusta työelämätaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä
Oppimateriaalit
Kaikissa suoritusmuodoissa oppimateriaalit koostuvat alkuperäisaineistoista ja kunkin lukuvuoden alussa ilmoitettavasta kirjallisuudesta. Kirjatenttinä suoritettaessa tentitään kaikki seuraavat teokset:
Olsen, Stephanie (2014) Juvenile nation. Youth, emotions and the making of the modern British citizen, 1880-1914. London: Bloomsbury.
Kortekangas, Otso (2021) Language, citizenship, and Sámi education in the Nordic North, 1900-1940. Montréal: Mcgill-Queens University Press.
Ekström, Anders & Gustafsson, Hampus Östh (toim.) (2022) The Humanities and the Modern Politics of Knowledge. The Impact and Organization of the Humanities in Sweden, 1850-2020. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Välimaa, Jussi (2019) A History of Finnish Higher Education from the Middle Ages to the 21st Century. Cham, Switzerland: Springer.
ja yksi
seuraavista:
Julkunen, Lauri (2021) Kynällä ja sanalla: Yrjö Karilas
poikien kasvattajana 1910-1960-luvuilla. Jyväskylän yliopisto.
tai
Puranen-Impola, Karoliina (2022) Kurinalaistamisen ja kategorisoinnin keino: Rangaistuskäytänteet seitsemässä suomalaisessa oppikoulussa 1905–1925. Jyväskylän yliopisto.
tai
Ylikotila, Anna-Kaisa (2021) Mallikansalaisen säröilevä ihanne: Opettajaksi sopivuuden ja sopimattomuuden määrittely suomalaisessa opettajankoulutuksessa vuosina 1920–1945. Jyväskylän yliopisto.