HISA1003 Historian pedagogiikka (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Kurssi perehdyttää historian opetuksen ja oppimisen tutkimukseen ja teorioihin.

Kuvaus

Historian oppimiseen liittyy erityiskysymyksiä ja alan tutkimus sijoittuu historia- ja kasvatustieteellisen tutkimuksen välimaastoon. Kurssi antaa välineitä historian pedagogisen tutkimuksen tekemiseen ja historian oppimisen kysymysten ymmärtämiseen. 

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää historiallisen ajattelun eri määritelmiä ja rakentumista 

  • tunnistaa historian opettamisen tutkimuksellista pohjaa ja tuntee historian pedagogista tutkimusta 

  • on perehtynyt johonkin historian opettamiseen liittyvään erityiskysymykseen 

  • osaa pohtia kriittisesti historian oppimisen kysymyksiä 

  • hahmottaa historian pedagogiikan kansainvälistä tutkimuskenttää 

  • on harjoitellut historiaan liittyvän oppimisen havainnointia.  

Lisätietoja

Tutkinto-opiskelijat: kontaktina suoritettaessa kurssi kytkeytyy historian johdantokurssiin. Tämän kurssin opiskelijat toimivat samalla johdanto-kurssilla ryhmän ohjaajina ja tarkkailevat näiden oppimisprosesseja ja vertaavat havaintojaan alan teorioihin ja malleihin.  

Oppimateriaalit

Kirjatenttinä suoritettaessa valitaan kaksi seuraavista teoksista: 

Barton, K. & Levstik, L. (2013) Teaching History for the Common Good  

Davies, Ian (2010) Debates in History Teaching  

Seixas, Peter & Morton, Tom (2013) The Big Six Historical Thinking Concepts  

Veijola, Anna (2013) Pedagogisen ajattelun kehittyminen aineenopettajankoulutuksessa  

Wineburg, Sam (2001) Historical Thinking and Other Unnatural Acts  

Sekä yksi seuraavista: 

Jukka Rantala, Sirkka Ahonen (2015) Ajan merkit: Historian käyttö ja opetus.  

Anna Veijola, Simo Mikkonen (2019) Lähteillä: Historian taitoja oppitunneille  

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiperusteet:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen opetukseen ja kirjallinen työ tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjalliset tehtävät tai kirjatentti.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Kirjatentti
Arviointiperusteet:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen opetukseen ja kirjallinen työ tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjalliset tehtävät tai kirjatentti.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Kuvaus:
Essee
Arviointiperusteet:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen opetukseen ja kirjallinen työ tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjalliset tehtävät tai kirjatentti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely: eTentti (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Voit tehdä tentin eTenttinä.

Opetus

x

Itsenäinen työskentely: essee (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Ota yhteyttä tentaattoriin ja sovi esseen kirjoituksesta hänen kanssaan.

Opetus