GERA1009 Kandidaattiseminaari (2 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
- Tutkimusprosessin vaiheet ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusperiaatteet
- Oman tieteenalan tutkimuskohteet, keskeisimmät tiedonlähteet ja menetelmälliset lähtökohdat
- Aiheen valinta ja rajaus
- Tutkimuksen tekemisen eettiset periaatteet
- Tutkielman esittäminen sekä muiden opiskelijoiden töiden opponointi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa tunnistaa tieteenalan tutkimusaiheita ja valita sekä rajata perustellusti tutkielma-aiheen
- osaa toteuttaa systemaattista tiedonhankintaa terveystieteiden keskeisiä tietokantoja hyödyntäen
- osaa arvioida kriittisesti oman tieteenalansa aikaisempien tutkimusten teoreettisia, käsitteellisiä, metodologisia ja metodisia lähtökohtia sekä ongelmia ja tutkimustulosten luotettavuutta
- osaa esitellä laatimaansa tutkielmaa, arvioida ja perustella omia ratkaisujaan sekä esittää rakentavia kehittämisehdotuksia ja kriittisiä huomioita muiden opiskelijoiden töistä tutkielmaprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida kriittisesti tutkielman tekoon liittyviä eettisiä kysymyksiä
Lisätietoja
3. lukuvuosi (syys- ja kevätlukukausi)
Kandidaatintutkinnon suorittavat opiskelijat suorittavat kandidaattiseminaariin integroidun XYHL1007 Tutkimusviestintä (terveystieteet) -kurssin saman lukuvuoden aikana.
Esitietojen kuvaus
Suoritettuna tai meneillään:
LTKY1017 Tutkimustiedon kriittinen arviointi
LTKY1015 Johdatus tieteelliseen toimintaan liikunta- ja terveystieteissä
LTKY1016 Tutkimusaineiston keruu- ja analysointimenetelmät
Oppimateriaalit
- Aveyard, H. 2010. Doing a literature review in health and social care: a practical guide. 2. painos. Maidenhead, NY : Open University Press. (e-book) (170 s.)
- Boland, A., Cherry, M.G. & Dickson, R. (toim.) 2014. Doing a systematic review: a student´s guide. London: Sage. (240 s.)
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 15.-17. painos. Helsinki: Tammi. (464 s.) (soveltuvin osin)
- Malmivaara, A. 2008. Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus vaikuttavuudesta – apuväline terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille, tutkijoille ja päättäjille. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti 45, 273–278. (6 s.)
- Vilkka, H. (2023). Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Art House.
- Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (20 tuntia) ja kirjaston tiedonhaun harjoituksiin (4 tuntia), kandidaatintutkielman esittäminen ja opponenttina toimiminen.
Arviointiperusteet:
Seminaarien ja seminaaritehtävien hyväksytty suorittaminen
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (2 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi