FTES1009 Ohjauksen tutkiminen ja kehittäminen kuntoutuksessa (5 op)
Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Ohjauksen tutkimuksen teoreettisfilosofiset perusteet, ohjauksen teoria- ja tutkimustiedon soveltaminen kuntoutuksen monialaisissa toimintaympäristöissä.
Kuvaus
- Ohjauksen tutkimuksen teoreettisfilosofiset lähtökohdat ja niiden sovellusmahdollisuudet kuntoutuksessa
- Ohjausmenetelmien tieteellisen perustan tarkastelu ja kehittäminen kuntoutuksen toimintaympäristöissä
- Kuntoutuskontekstissa tapahtuvaan ohjaukseen liittyvän teoria- ja tutkimustiedon hyödyntäminen kirjallisessa oppimistehtävässä monialaisesti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää yleisimmät ohjauksen tutkimuksen teoreettisfilosofiset lähtökohdat, ohjauksen tutkimuksen taustalla olevien teorioiden periaatteet sekä niiden sovellusmahdollisuudet kuntoutuksessa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa tarkastella kriittisesti ja kehittää ohjausta kuntoutuksessa monialaisesti
- osaa soveltaa ohjaukseen liittyvää teoria- ja tutkimustietoa kuntoutuksen monialaisissa toimintaympäristöissä
Lisätietoja
Tämä opintojakso on osa Kuntoutuksen asiantuntijuus -moduulia (15 op), jonka muut opintojaksot ovat:
Digital guidance and interaction (JAMK) (5op)
Kuntoutuksen näyttöön perustuvuus ja laatu (OAMK) (5op)
Korvaa opintojakson:
FTES1006 – Ohjauksen ja käyttäytymisen muutoksen tutkimus (5 op)
Oppimateriaalit
- Brinkman S. Philosophies of qualitative research 2017.
- Buber, M. 1999. Minä ja Sinä. WSOY
- Falvo, DR. 2011. Patient effective education: A guide to increase adherence. Jones & Bartell Publication. London.
- Hagger, M. ym. 2020. The Handbook of behavior change. Cambridge. United Kingdom: Cambridge University Press [e-kirjana]
- Lincoln & Denzin. Handbook of qualitative research. 2nd edition. 2000.
- Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus
- Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus [myös e-kirjana].
- Muu opintojaksolla jaettava ajankohtainen kirjallisuus.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Aktiivinen osallistuminen verkkoseminaareihin (10 h), itsenäinen opiskelu, verkossa tapahtuva itsenäinen sekä ryhmätyöskentely, verkko-oppimistehtävät ja seminaarityö.
Arviointiperusteet:
Seminaarityö (100 %)
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi