ERIS317 Pedagogiset suuntaukset ja oppimisteoriat erityispedagogiikassa (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla tutustut erilaisiin pedagogisiin suuntauksiin ja oppimisteorioihin sekä niiden sovelluksiin erityispedagogiikan alalla.

Kuvaus

  • pedagogiset suuntaukset
  • oppimisteoriat ja niiden sovellukset erityispedagogiikan alalla
  • sovellusten sekä opetus- ja kasvatusmenetelmien kontekstisidonnaisuus
  • oman opettajuuden reflektointi 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet

  • tunnistaa erityispedagogiikan alalla sovellettavia erilaisia pedagogisia suuntauksia, opetusmenetelmien ja työtapojen taustalla olevia oppimiskäsityksiä, eettisiä periaatteita ja teoreettisia lähtökohtia

  • ymmärtää erilaisten pedagogisten suuntausten sovellusmahdollisuuksia ja rajoituksia erityispedagogisissa ja inklusiivisissa konteksteissa

  • suunnitella ja toteuttaa opetusta erilaisten pedagogisten suuntausten ja oppimisteorioiden pohjalta 

  • pohtia omia arvojaan ja omaa opetusfilosofiaansa

Oppimateriaalit

AUBREY, K. & RILEY, A. (2019). Understanding & using educational theories. 2nd Edition. Sage. 

Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille ja kv-opiskelijoille.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Ei julkaistua opetusta