ERIS1304 Pedagoginen kirjaaminen ja perhelähtöinen työskentely (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjojen laatiminen (esim. oppijan ja hänen kokonaistilanteensa kuvaaminen, osaamistavoitteiden asettaminen, pedagogisten ratkaisujen kirjaaminen)
- kirjallinen viestintä kodin ja koulun/päiväkodin yhteistyössä
- yhteisymmärrykseen pyrkivä vuorovaikutus vanhempien/huoltajien kanssa
- erilaiset teoreettiset tulokulmat haastaviin vuorovaikutustilanteisiin (esim. motivoiva haastattelu, lapsi puheeksi -menetelmä, ratkaisukeskeinen työote, mentalisaatio perheiden kohtaamisessa, ekokulttuurinen lähestymistapa)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä hyvän pedagogisen kirjaamisen sekä kirjallisen viestinnän piirteitä
- laatia pedagogisia asiakirjoja yhteistyössä muiden kanssa
- arvioida vuorovaikutuksen esteitä ja mahdollisuuksia opettajien ja vanhempien/huoltajien välisissä vuorovaikutustilanteissa
- rakentaa yhteisymmärrystä tilanteissa, joissa opettajat ja vanhemmat/huoltajat eivät jaa samoja näkemyksiä tai kielellisiä ja tiedollisia resursseja
Oppimateriaalit
Alasuutari, M., Heiskanen, N., Rantala, A. & Vehkakoski, T. (2023). Hyvä pedagoginen kirjaaminen. Oppimista tukeva dokumentointi käytännössä. PS-kustannus. (Soveltuvin osin.)
Artikkelimateriaali, joka ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa.