ERIA1200 Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointi ja tukeminen (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Kasvatustieteiden laitos, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehitys, lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen menetelmät, lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet, lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointi ja tukeminen, tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden arviointi 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee lukivalmiuksien sekä luku- ja kirjoitustaidon kehityksen suomen kielessä
- tuntee lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen menetelmiä
- tuntee tunnistavan ja yksilöllisen arvioinnin sekä tuen vaikuttavuuden seurannan periaatteet ja arviointimenetelmät
- tunnistaa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien ilmenemisen eri ikävaiheissa
- osaa teoriatietoon pohjaten arvioida lukemisen ja kirjoittamisen taitoja ja vaikeuksia 
- osaa teoria- ja arviointitietoon perustuen tukea lukemisen ja kirjoittamisen taitoja sekä arvioida tuen vaikuttavuutta 

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (toim.). (2019 tai uudempi painos). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti. [Myös E-kirja.]

Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille ja erillisiä erityisopettajan opintoja suorittaville.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus