ELIP1004 Leikki ja liikunta lapsen kehityksen ja oppimisen tukena (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
Sisältö
- Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys
- Leikin havainnointi
- Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla
- Liikunta havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Suoritustavat
Luennot 18 h
Seminaari ja harjoitukset 18 h
Käytännön havainnointitehtävä lapsen leikistä 24 h
Leikin havainnoinnin raportointi kirjallisuutta
hyödyntäen
Arviointiperusteet
Lapsen leikin
havainnointiraportti ja sen esittäminen 100 %.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
- tietää leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä.
- tunnistaa lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin.
- osaa hyödyntää vähintään yhtä leikin havainnointimenetelmää lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.
Lisätietoja
Syksy, kevät, kesä
HUOM! Kurssin järjestää JAMK/Hyvinvointiyksikkö. Ilmoittautuminen EduFutura-opintotarjonnan kautta: https://edufutura.fi/opintotarjotin/?_sft_alat=terveys-kuntoutus-hyvinvointi-ja-liikunta . Koodi JAMKissa SZ00BB86-3001.
Oppimateriaalit
Luennoilla annettu kirjallisuus
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi