ELIP1004 Leikki ja liikunta lapsen kehityksen ja oppimisen tukena (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Sisältö

  • Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys
  • Leikin havainnointi
  • Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla
  • Liikunta havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Suoritustavat

Luennot 18 h

Seminaari ja harjoitukset 18 h

Käytännön havainnointitehtävä lapsen leikistä 24 h

Leikin havainnoinnin raportointi kirjallisuutta hyödyntäen

Arviointiperusteet

Lapsen leikin havainnointiraportti ja sen esittäminen 100 %.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

  • tietää leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä.
  • tunnistaa lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin.
  • osaa hyödyntää vähintään yhtä leikin havainnointimenetelmää lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.

Lisätietoja

Syksy, kevät, kesä

HUOM! Kurssin järjestää JAMK/Hyvinvointiyksikkö. Ilmoittautuminen EduFutura-opintotarjonnan kautta: https://edufutura.fi/opintotarjotin/?_sft_alat=terveys-kuntoutus-hyvinvointi-ja-liikunta . Koodi JAMKissa SZ00BB86-3001.

Oppimateriaalit

Luennoilla annettu kirjallisuus

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta