EDFM1051 Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa (4 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

  • vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus varhaisän musiikkikasvatuksessa
  • osallisuuden periaatteet ohjauksessa
  • varhaisiän musiikkikasvatuksen lähtökohdat, tavoitteet, työtavat ja -menetelmät
  • odotusajan musiikkikasvatuksen perusteet
  • alle 3-vuotiaiden lasten ja heidän perheidensä tavoitteellinen musiikki- ja taidekasvatustoiminta

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät musiikin merkityksen lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukena. Tiedostat vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden sekä huomioit osallisuuden periaatteet varhaisiän musiikinopetuksessa. Osaat käyttää ja soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja (laulu, soitto, liike, tanssi, kuuntelu sekä taideaineiden integraatio) ja -menetelmiä suunnitellessasi ja toteuttaessasi tavoitteellista ja elämyksellistä musiikkitoimintaa odottavien äitien sekä pienten lasten ja vanhempien ryhmissä. 

Ymmärrät musiikin merkityksen kaiken ikäisten ihmisten hyvinvoinnin tukena.

Musiikillinen osaaminen.
Musiikin luovan tuottamisen osaaminen.
Oppimisen ohjaamisen osaaminen. 

Opit arvioimaan ja kehittämään teoreettista ja käytännöllistä osaamistasi sekä ohjaustaitojasi opetustyössä.

Lisätietoja

Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) järjestämä opintojakso. Yhteyshenkilö: Leena Kangastalo (JAMK)

Esitietojen kuvaus

Opiskelija on perehtynyt musiikki- tai taidekasvatuksen, varhaiskasvatuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteisiin.

Oppimateriaalit

KARILA, K. & LIPPONEN, L.(toim.) 2014. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino.

KARPPINEN, S., PUURULA, A. ja RUOKONEN, I. (toim.) 2007. Elämysten alkupolulla. Helsinki: Finn Lectura.ym.

LINDEBERG-PIIROINEN, A. & RUOKONEN, I.(toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Classicus

DELIÉGE, I. & SLOBODA, J. 1996. Musical Beginnings. origins and development of Musical Competence. Oxford University Press Inc. New York.

GORDON,E.2003. A Music Learning Theory for Newborn and Young Children. GIA Publications, Inc. Chicago.

McPHERSON, G.E. 2007. The child as musician. A handbook of musical development. Oxford University Press.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) järjestämä opintojakso. Aktiivinen osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien suorittaminen, ohjauskeskustelut, projektityöskentelyyn ja tutustumiskäynteihin osallistuminen. Tentin/oppimistehtävien suorittaminen.
Arviointiperusteet:
Opetukseen osallistuminen, tehtävät, oppimistehtävä/tentti
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta