CVAM1020 Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka (5 op)
Kuvaus
Esi- ja alkuopetus instituutiona; lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja asiakirjat; esi- ja alkuopetusikäinen oppija; leikkipedagogiikka ja oppimisen ohjaaminen esi- ja alkuopetuksessa; moninaisen oppimisympäristön järjestäminen; opetussuunnitelma; havainnointi, suunnittelu, ohjaaminen, dokumentointi ja arviointi esi- ja alkuopetuksessa; lasten osallisuutta tukeva pedagogiikka; joustava esi- ja alkuopetus; monialainen ja-ammatillinen yhteistyö.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
tuntee ja ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen lähtökohtia ja erityispiirteitä
tuntee esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat sekä ymmärtää niiden välisen jatkumon
tunnistaa ja kykenee huomioimaan lapsen yksilöllisyyden sekä kieli- ja kulttuuritaustaustan osana osallisuutta tukevaa esi- ja alkuopetusta
omaa valmiuksia hyödyntää esi- ja alkuopetuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä ja työtapoja
osaa havainnoida esi- ja alkuopetuksen oppimisympäristöjä
osaa suunnitella, ohjata, dokumentoida ja arvioida esiopetusikäisten lasten oppimisprosessia esiopetuksen oppimisympäristössä ja ymmärtää laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen merkityksen osana oppimisprosessia
ymmärtää esi- ja alkuopetuksen pedagogisen jatkumon osana joustavaa opinpolkua.
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin:
Rantavuori, L. (2019). Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tampereen yliopisto.
Kyrönlampi,T., Mäkitalo,K., Uitto, M. (toim.) 2020. Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Muuta kirjallisuutta/artikkeleita sopimuksen mukaan