CMBS2404 Sekvenssointiteknologiat nyt ja tulevaisuudessa (2–5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Bio- ja ympäristötieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Sekvensointi on biologinen menetelmä, jonka avulla voidaan määrittää DNA- tai RNA-molekyylien nukleotidien eli DNA:n ja RNA:n perusyksiköiden tarkka järjestys.

Kuvaus

Sekvensointi on biologinen menetelmä, jonka avulla voidaan määrittää DNA- tai RNA-molekyylien nukleotidien eli DNA:n ja RNA:n perusyksiköiden tarkka järjestys. Tämä prosessi on keskeinen genetiikassa ja molekyylibiologiassa, sillä se mahdollistaa eliöiden perimän ymmärtämisen ja tutkimisen. Sekvensointitekniikat ovat kehittyneet vuosien varrella. Alkuperäisestä Sanger-sekvensoinnista on siirrytty nykyaikaisiin menetelmiin, kuten seuraavan sukupolven sekvensointiin (NGS), joka mahdollistaa suuren määrän DNA:n tai RNA:n sekvensoinnin nopeasti ja kustannustehokkaasti. Nämä tekniikat ovat mullistaneet genetiikan, mahdollistaen uudet lääketieteelliset läpimurrot, kuten henkilökohtaisen lääketieteen. Sekvensointitekniikoita käytetään laajasti tutkimuksessa, kehitystyössä ja laaduntarkkailussa.

Osaamistavoitteet

Tämä kurssi jakautuu kahteen osaan: luentoihin (2 op) ja laboratoriotöihin (3 op).

Luento-osion osaamistavoitteet ovat seuraavat:

1. Virstanpylväät sekvensointiteknologiassa - Sanger-sekvensoinnista seuraavan sukupolven sekvensointiin (NGS)

2. DNA:n ja RNA:n sekvensoinnin periaatteet

3. Nykyiset sekvensointiteknologiat: Illumina, PacBio ja Oxford Nanopore

4. Sekvensointimenetelmien vertailu

5. Nykyisten sekvensointiteknologioiden sovellukset: Genomiikka ja lääketieteellinen tutkimus, metagenomiikka, ympäristötutkimukset, epidemiologia ja maatalous

6. Yleiskatsaus sekvensointidatan analysointiprosessiin, bioinformatiikan työkaluihin ja tietokantoihin

7. Eettiset harkinnat geneettisessä sekvensoinnissa: yksityisyys, suostumus ja datan jakaminen genomitutkimuksessa

8. Nousevat trendit ja tulevaisuuden suunnat: Sekvensointiteknologioiden seuraavat rajat, yksittäissolusekvensointi, tekoäly ja koneoppiminen sekvensointidatan tulkinnassa

9. Sekvensoinnin tulevaisuus: Vaikutus mm. henkilökohtaiseen lääketieteeseen, tautien ehkäisyyn ja hoitoon, epidemiologiaan


Laboratoriotyön oppimistavoitteet ovat seuraavat:

DNA:n eristämistekniikoiden ymmärtäminen:

  1. DNA:n eristämisen perusperiaatteet ja -tekniikat erilaisista näytetyypeistä.
  2. Käytännön kokemusta näytteiden valmistelusta DNA:n eristämiseen.
  3. Eristetyn DNA:n puhtauden ja pitoisuuden määrittäminen.

Ampliconi 16S -kirjaston valmistelu:

  1. 16S rRNA -geenin merkitys mikrobien tunnistamisessa ja fylogeneettisissä tutkimuksissa.
  2. PCR:n avulla tapahtuvan 16S rRNA -geenialueen amplifioinnin vaiheet.
  3. Ampliconikirjastojen valmistelun vaiheet, kuten alukkeiden valinta, sekvensointiadapterien liittäminen, näytteiden barkoodaus, PCR ja ampliconien puhdistaminen.

Kokonaisen genomin kirjaston valmistelu:

  1. Genomin sekvensointia varten tehtävän kirjaston valmisteluprosessi.

Laadunvalvonta ja validointi:

  1. Tekniikat lähtömateriaalin ja valmisteltujen kirjastojen laadun arvioimiseksi esimerkiksi geelielektroforeesin avulla

Sekvensointidatan perusanalysointi (tarkempi bioinformatiikka-analyysi opetetaan kurssilla ECOS1200) 

Lisätietoja

Tämä kurssi jakautuu kahteen osaan: luentoihin (2 op) ja laboratoriotöihin (3 op). Luento-osuudelle osallistuminen on pakollista, jos haluaa osallistua laboratoriotöihin. 

Kurssin laboratorio-osa on tarkoitettu biologian kandidaattiohjelman suorittaneille ja Solu- ja molekylibiologian ja Nanotieteiden maisteri-ohjelmien opiskelijoille. Osa laboratorio-osuudessa käytettävästä biologisesta materiaalista siirtyy kurssille kurssilta CMBS2405 (Mikrobiologian syventävä kurssi). Vastaavasti laboratorio-osuudella tuotettua dataa hyödynnetään kurssilla ECOS1200 Advanced bioinformatics: microbial communities and genomes. Välttämätöntä näille muille kursseille osallistuminen ei kuitenkaan ole. 


Esitietojen kuvaus

Ymmärrys perustavanlaatuisista biologisista rakenteista ja konsepteista, kuten solun rakenteesta ja toiminnasta, DNA:sta ja RNA:sta sekä niiden tehtävistä soluissa. Genetiikan perusteet on myös hyvä osata. Laboratoriotöitä varten aiempi kokemus laboratoriotöistä on välttämätöntä.

Oppimateriaalit

Luentodiat ja asiaa käsittelevät julkaisut.

All materials for the laboratory part will be provided during the course.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Luennot, harjoitustehtävä ja tentti.
Arviointiperusteet:
Osallistuminen, harjoitustehtävän vertaisarviointi ja tentin arviointi.
Opetusajankohta:
Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Osallistuminen laboratorio-opetukseen
Arviointiperusteet:
Osallistuminen, laboratoriopäiväkirja, lyhyt raportti
Opetusajankohta:
Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Opetusajankohta:
Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
x

Osallistuminen opetukseen/luennot (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi

Opetus

x
x

Osallistuminen opetukseen/laboratoriotyöskentely (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi

Opetus