CKSA3100 Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka (2 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Esi- ja alkuopetus instituutiona; lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja asiakirjat; esi- ja alkuopetusikäinen oppija; leikkipedagogiikka ja oppimisen ohjaaminen esi- ja alkuopetuksessa; moninaisen oppimisympäristön järjestäminen; opetussuunnitelma; havainnointi, suunnittelu, ohjaaminen, dokumentointi ja arviointi esi- ja alkuopetuksessa; lasten osallisuutta tukeva pedagogiikka; joustava esi- ja alkuopetus; monialainen ja-ammatillinen yhteistyö 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen lähtökohtia ja erityispiirteitä
  • on tutustunut esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat sekä ymmärtää niiden välisen jatkumon
  • tunnistaa lapsen yksilöllisyyden sekä kieli- ja kulttuuritaustaustan osana osallisuutta tukevaa esi- ja alkuopetusta · omaa valmiuksia hyödyntää esi- ja alkuopetuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä ja työtapoja
  • omaa valmiuksia havainnoida, suunnitella, ohjata, dokumentoida ja arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisprosessia erilaisissa oppimisympäristöissä ja ymmärtää laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen merkityksen osana oppimisprosessia
  • ymmärtää esi- ja alkuopetuksen pedagogisen jatkumon osana joustavaa opinpolkua 

Oppimateriaalit

Rantavuori, L. (2019). Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tampereen yliopisto. 

Vasalampi, K. (2022). Näin motivoit oppimaan. Santalahti-kustannus. 

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.

 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintoihin kuuluvien opintojaksojen opetus- ja suoritustavat sekä oppimateriaalit eritellään lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus