APEA525 Opettajuuden ja ohjaajuuden erilaiset tulkinnat (5 op)
Kuvaus
opettamisen ja ohjaamisen teoriat, erityisesti aikuisen oppimisen näkökulmasta
opettajan erilaiset roolit
opettajuuden ja ohjaajuuden moraaliset ja eettiset kysymykset
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
ymmärtää keskeisiä opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden filosofisia lähtökohtia
ymmärtää opettamisen ja oppimisen prosessien keskinäistä yhteyttä ja dynamiikkaa
soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta ja ohjaajuudesta erilaisissa koulutuksellisissa konteksteissa
Esitietojen kuvaus
Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Oppimateriaalit
ATKINSON, T. & CLAXTON, G. (toim.) 2008. The Intuitive Practitioner. On the value of not knowing what one is doing. Berkshire: Open University Press.
BROOKFIELD, S. 2006. The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass. (myös e-kirjana)
LAURSEN, P. F. 2006. Aito opettaja. Opas autenttiseen opettajuuteen. Keuruu: Otava.
ONNISMAA, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana)
PEAVY, R. V. 1999. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Helsinki: Psykologien Kustannus Oy. (myös e-kirjana)
VEHVILÄINEN, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana)
Muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat)