APEA520 Aikuisen oppimisen yksilölliset ja yhteisölliset ulottuvuudet (5 op)
Kuvaus
oppimisteoriat, erityisesti aikuisen oppijan näkökulmasta
oppimisen yksilölliset ulottuvuudet (oppimisen kehollinen perusta, emootiot ja tunteet, hiljainen tieto)
oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet (pedagoginen suhde, vertaisoppiminen ja -opettaminen, ryhmäilmiöt)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää keskeisiä aikuisen oppimisen teoreettisia lähestymistapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
- ymmärtää oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
- soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja ohjaus- ja opetustilanteisiin
Esitietojen kuvaus
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Oppimateriaalit
AUBREY, K. & RILEY, A. 2019. Understanding & using educational theories. Lontoo: SAGE Publications.
GRONOW, A. & KAIDESOJA, T. (toim.) Ihmismielen sosiaalisuus. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana)
ILLERIS, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. Lontoo: Routledge. (myös e-kirjana)
KALLIO, E. (toim.) 2016. Ajattelun kehitys aikuisuudessa. Kohti moninäkökulmaisuutta. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura ry. (myös e-kirjana)
MEZIROW. J. 1991. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass. (myös e-kirjana)
NIEMISTÖ, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana)
Muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat)