APEA511 Omakohtainen opettajuus - harjoittelu I (5 op)
Kuvaus
HOPS oman opettajana kehittymisen käsikirjoituksena
opetuksen suunnittelun peruskysymykset
andragogiikan, pedagogiikan ja didaktiikan väliset yhteydet ja jännitteet
arvioinnin peruskäsitteet, ajankohtaiset arviointiin liittyvät diskurssit
itse- ja vertaisarviointi, palaute
opetussuunnitelmateoriat
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja –tavoitteensa opettajana/ohjaajana ja aikuiskouluttajana sekä arvioi kriittisesti omaa toimintaansa
- ymmärtää oppimisprosessin vaiheita ja omaa rooliaan opettajana/ohjaajana oppimisprosessin eri vaiheissa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi opetus- tai ohjaustilanteita erilaisten oppijoiden ja ryhmien tarpeisiin
- valitsee tarkoituksenmukaiset opetus- , ohjaus- ja arviointimenetelmät erilaisten oppijoiden ja ryhmien tarpeisiin
- tutustuu laaja-alaisesti erilaisiin aikuiskoulutuksen käytänteisiin ja arvioi kriittisesti sekä näitä aikuiskoulutuksen käytänteitä että omia ennakkokäsityksiään niistä
Lisätietoja
Opintojaksoon sisältyy HOPS, Syyssäröt l. opetuksen ja ohjauksen havainnointi (35 t) ja opetusharjoittelu (10 t).
Esitietojen kuvaus
Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Oppimateriaalit
BROOKFIELD, S. 1995. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass.
BROOKFIELD, S. & PRESKILL, S. 2005. Discussion as a way of teaching. Tools and techniques for democratic classrooms. San Francisco: Jossey-Bass.
BRYAN, C. & KLEGG, K. 2019. Innovative assessment in higher education. A handbook for academic practitioners. Lontoo: Routledge. (myös e-kirjana)
JARVIS, P. 2006. The theory and practice of teaching. Oxon: Routledge. (myös e-kirjana)
Muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat)