AIKP1700 Työelämän kehittämishanke (6 op)
Kuvaus
Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede vastaa haasteeseen tutkimuksella. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ja pyrkiä ratkomaan ongelmia, mikä mahdollistaa perustellun toiminnan ja kehityksen. Opintokokonaisuuden päättävässä opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa aiemmin opittua rajattuun työelämän kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· hahmottaa työelämäkontekstin kehittämistä vaativat kohteet ja jatkuvan oppimisen käsitteen
· tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita kehittämishankkeen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä kehittää tarkasteltavaa työyhteisöä aikuiskasvatustieteellisen tutkimustiedon avulla
· tarkastella kehittymisen haasteita sekä asenteita kehitystä ja oppimista kohtaan
Oppimateriaalit
Onnismaa, J. (2021). Ohjaus- ja neuvontatyö - Aikaa, huomiota ja kunnioitusta (3., uudistettu laitos). Gaudeamus. Saatavana myös e-kirjana.
TAI
-Virtanen, A., Helin, J., & Tynjälä, P. (toim.). (2020). Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa. Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8414-4 Open Access
JA
-Lemmetty, S., Jaakkola, M. & Collin, K. (2022). Jatkuva työssä oppiminen – Lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia. Teollisuuden palkansaajat TP ry.
Ladattavissa pdf-muodossa osoitteessa https://www.tpry.fi/edistys-julkaisusarja/edistys-analyysit/jatkuva-tyossa-oppiminen-lahtokohtia-edellytyksia-ja-seurauksia.html
JA
Yksi työelämää ja/tai oppimista käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista
JA
Vähintään kolme vapaavalintaista tieteellistä lähdettä