AIKP1600 Pedagoginen kehittämishanke (6 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede vastaa haasteeseen tutkimuksella. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ja pyrkiä ratkomaan ongelmia, mikä mahdollistaa perustellun toiminnan ja kehityksen. Opintokokonaisuuden päättävässä opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa aiemmin opittua rajattuun pedagogiseen kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

· rajata aikuisten opetus-ohjaus-kontekstista kehittämistä vaativa kohteen ja hahmottaa didaktisen prosessin vaiheet (tavoitteet, toteutus, arviointi)

· tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita koulutustilaisuuden/koulutuksen/kurssin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa

· tarkastella kriittisesti kehittymisen haasteita sekä ohjauksen vallitsevia käytänteitä ja ohjaajaidentiteettiä

Oppimateriaalit

Atjonen, P. (2021). Kehittävä arviointi kasvatusalalla (2. painos). Kirjokansi. Saatavana myös e-kirjana.

JA

-Onnismaa, J. (2021). Ohjaus- ja neuvontatyö - Aikaa, huomiota ja kunnioitusta (3., uudistettu laitos). Gaudeamus. Saatavana myös e-kirjana.

JA
-Yksi oppimista ja/tai ohjausta käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista

JA
-Vähintään kolme vapaavalintaista tieteellistä lähdettä

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Verkko-opiskelu (JYU avoin) (6 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus