AIKP1200 Aikuisen ajattelu ja oppiminen (3 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Käsitykset siitä, mitä oppiminen on ja miten sitä voidaan edistää, ovat vaihdelleet historian saatossa. Perusolettamuksia, joita kulloinkin tehdään oppimisen luonteesta, kutsutaan oppimiskäsityksiksi. Aivotutkimuksesta saatujen tulosten avulla voidaan lähestyä uudella tavalla ihmisen ja yhteisöjen oppimista.

Aikuisen ajattelu on laaja-alainen, useita ihmismielen ja ihmisen toiminnan alueita yhdistävä ilmiö, jota eri tieteenalat tarkastelevat mm. kehityksellisestä ja oppimisen näkökulmasta (Kallio 2016). Tieteellinen ajattelu on laadullisesti jalostunutta, kyvykkyyttä ymmärtää ja suhteuttaa erilaisia näkökulmia. Se on eri tietolähteitä kriittisesti punnitsevaa ja uutta luovaa ajattelua.

Jaksossa perehdyt erilaisiin oppimiskäsityksiin sekä aivotutkimuksen näkökulmiin oppimisesta ja sovellat lähteistössä kuvattua aikuisen oppimiseen. Perehdyt myös aikuisen ajattelun kehityksestä saatuun tutkimustietoon ja pohdit ajattelun kehityksen tukemista käytännössä, esim. opiskelussa ja työelämässä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tehtyään opiskelija osaa:

· jäsentää ja soveltaa oppimiskäsityksiä sekä aivotutkimuksen näkökulmia aikuisen oppimiseen

· tunnistaa ajattelun kehityksen vaiheet ja tarkastella perustellen, miten aikuisen ajattelun kehittymistä voidaan tukea käytännössä

· hahmottaa aikuisten ajattelun ja oppimisen yksilöllisenä sekä sosiaalisena ilmiönä

Oppimateriaalit

Luentotallenne oppimiskäsityksistä

-Huotilainen, M. (2019). Näin aivot oppivat. PS-kustannus. Saatavana myös e-kirjana.
TAI
-Huotilainen, M. & Peltonen, L. (2020). Tunne aivosi. Otava. Saatavana myös e-kirjana.

-Lemmetty, S., Hämäläinen, K., & Collin, K. (2022). Luku 5: Työ andragogisena oppimisympäristönä: Oletuksia aikuisesta oppijasta teknologiayrityksessä ja poliisiorganisaatiossa. Teoksessa S. Lemmetty & K. Collin (toim.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Kasvatustieteiden laitos. Sophi, 20. Jyväskylän yliopisto. JYX - Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (jyu.fi)

-Spännäri, J. & Kallio, E. K. (2020). Viisaus. Käyttäjän opas. Tuuma. Saatavana myös e-kirjana. OSAII Viisaampi minä.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Verkko-opiskelu, JYU avoin (3 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus