PEOPER Perheopintojen perusopinnot (25 op)
Avainteksti
Kuvaus
Perheopinnot välittävät opiskelijoille eri tieteenalojen ajankohtaista tietoa perheestä.
Perheopintojen perusopintokokonaisuus koostuu viidestä opintojaksosta:
PEOP0100 Moninainen perhe
PEOP0200 Perhesuhteet
PEOP0300 Perheen voimavarat ja tuki
PEOP0400 Yhteiskunta ja perhe
PEOP0500 Ajankohtainen perhetutkimus
Moninainen perhe (PEOP0100) -opintojakso suositellaan suoritettavaksi perheopintojen alussa.
Tämä kokonaisuus on tarjolla avoimena yliopisto-opetuksena Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa.
Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa toteutettava monitieteinen perheopintojen perusopintokokonaisuus on vahvistettu kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Perheopintojen perusopinnot ovat laajuudeltaan 25 opintopistettä. Niiden tentaattorina toimii kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan professori. Tämä opetussuunnitelma on voimassa 31.7.2028 saakka.
Opinnot arvioidaan asteikolla 0-5. Perusopintojen opintokokonaisuuden arvosana määräytyy opintojaksojen keskiarvon mukaan. Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla välttävä-tyydyttävä-hyvä-kiitettävä-erinomainen.
Perheopintojen perusopinnot opiskellaan kokonaan verkossa. Verkko-opiskelu voi tarkoittaa opintojaksoilla erilaisia itsenäisiä oppimistehtäviä, verkkotenttejä tai vuorovaikutteisia ja aikataulutettuja verkkokursseja.
Osaamistavoitteet
Perheopintojen perusopintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija:
- tuntee monitieteisen perhetutkimuksen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- osaa tarkastella erilaisia perheitä, perhearkea, perhesuhteita ja perheen yhteistyösuhteita elämänkulun eri vaiheissa ja erilaisissa elämäntilanteissa
- osaa tarkastella perhettä yhteiskunnallisessa kontekstissa
- tuntee suomalaista perhettä koskevaa tuoretta tutkimusta ja pystyy liittämään tutkimusten tuloksia ajankohtaiseen, perheestä käytävään keskusteluun
- osaa etsiä ja lukea perhetutkimusartikkeleita
- osaa keskustella perhettä koskevista teemoista toisten opiskelijoiden kanssa
- osaa työskennellä verkko-oppimisympäristöissä