LPEAIN Liikuntapedagogiikan aineopinnot (40+ op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Valinnaiset opinnot:
Ei

Kuvaus

-

Osaamistavoitteet

Liikuntapedagogiikan aineopinnot suoritettuaan opiskelija

  • tiedostaa omien arvojensa, asenteidensa, kulttuuritaustansa ja aiempien kokemustensa merkityksen ihmisten välisissä kohtaamisissa, ja ymmärtää eri kulttuurien vaikutuksen liikkumiseen (esim. tietyissä liikuntaympäristöissä).
  • tuntee yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvät keskeiset säädökset ja käsitteet.
  • tuntee liikunnanopettajan työtä ohjaavat kansalliset lait, asetukset ja määräykset sekä toimii opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti kaikissa toimissaan.
  • hallitsee perustiedot ja -taidot eri liikuntaympäristöissä ja osaa varioida niitä tarkoituksenmukaisesti.
  • osaa asettaa oppimistavoitteita ja tehdä tavoitteiden suuntaisia arviointikriteereitä.
  • osaa muokata fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista oppimisympäristöä ja arvioida sen toimivuutta.
  • osaa käyttää liikunnan opetus-oppimistilanteessa erilaisia työtapoja tarkoituksenmukaisesti ja osaa edistää didaktisilla ratkaisuilla tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista.
  • tunnistaa erilaisia tuen tarpeita ja osaa tehdä pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja, jotka tukevat kaikkien osallistumista opetukseen.
  • osaa käyttää tarkoituksenmukaisia vuorovaikutuksen ja opetusviestinnän keinoja opetuksessaan
  • osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteet opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
  • osaa arvioida omaa ja toisten oppimista ja osaamista eri arviointimenetelmin sekä osaa antaa tarkoituksenmukaista palautetta havaintojensa perusteella.
  • tietää keskeiset anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteet sekä toimintaperiaatteet.
  • tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja testaamisen periaatteet ja osaa toteuttaa mittauksia turvallisesti
  • osaa arvioida paikallista opetussuunnitelmaa, laatia opintojakson liikuntaohjelman sekä suunnitella monialaisen oppimiskokonaisuuden
  • on omaksunut tutkivan otteen omaan opettajuuteensa.
  • osaa hankkia tieteellistä tietoa, arvioida tiedon laatua kriittisesti ja kirjoittaa tieteellistä asiatekstiä sekä osallistua akateemiseen keskusteluun.
  • kykenee hyödyntämään keskeisiä tekstinkäsittely- taulukkolaskenta ja esitystyökaluja opiskelussa ja opetuksessa.
  • tunnistaa roolinsa aktiivisena liikunnan ja hyvinvoinnin asiantuntijana ympäröivässä yhteisössä ja yhteiskunnassa.  

Rakenne

Valitse kaikki (38–46 op)