KPTOLUKOK Luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen (25 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Valinnaiset opinnot:
Ei

Avainteksti

Opintokokonaisuudessa perehdytään luku- ja kirjoitustaitojen oppimiseen, ohjaamiseen ja kehityksen tukemiseen.

Kuvaus

Tämä opintokokonaisuus (25 op) koostuu opintojaksoista:

  1. OLUM1010 Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot
  2. OLUM1020 Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa
  3. OLUM1030 Entä jos ei suju? – Lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet ja vaikeudet
  4. OLUM1040 Monikielisen oppijan matkassa – S2-oppijan kielitietoinen opetus
  5. OLUM1050 Kirjariemua ja kirjoitusintoa – Näkökulmia sanataiteeseen ja uuteen kirjoittamiseen
  6. OLUM1060 Monilukutaidon ohjaaminen digiajassa – Nettilukutaidot ja digitaalinen tuottaminen

Kaksi ensimmäistä opintojaksoa muodostavat kokonaisuuden perustan. Siksi niiden opiskelua suositellaan ennen valinnaisia opintojaksoja, joista opiskelija valitsee kolme. Yksittäisiä opintojaksoja voi opiskella myös itsenäisinä suoritusjaksoina.

Osaamistavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija

  • osaa tarkastella luku- ja kirjoitustaitojen oppimista ja opetusta tutkimustiedon ja opetussuunnitelmien näkökulmista
  • tuntee luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen erityispiirteitä eri ikä- ja kehitysvaiheissa
  • osaa edistää kielitietoista toimintakulttuuria
  • osaa ohjata monilukutaidon (monimuotoisten tekstien tulkinnan, tuottamisen ja arvioinnin) oppimista
  • on saanut valmiuksia vastata yksilöllisiin tarpeisiin luku- ja kirjoitustaitojen oppimisessa sekä tukea kaikkien oppijoiden suomen kielen oppimista ja monikielisyyttä
  • tuntee pedagogisia lähestymistapoja oppimismotivaation tukemiseen ja oppimisen formatiiviseen arviointiin
  • ymmärtää innostavien tekstien ja oppimisympäristöjen sekä lukemiseen sitoutumisen merkityksen luku- ja kirjoitustaitojen ohjaamisessa
  • osaa soveltaa toiminnallisia työtapoja sekä tieto- ja viestintäteknologiaa luku- ja kirjoitustaitojen ohjaamisessa  

Rakenne

Valitse kaikki (25 op)