ITKDTT Digitaaliset taidot työelämässä (15 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Informaatioteknologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Informaatioteknologian tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Valinnaiset opinnot:
Kyllä
Opinto-oikeus haettava erikseen:
Ei

Kuvaus

Opintojen tavoitteena on auttaa opiskelijaa ymmärtämään elämän ja työn digitalisoitumista sekä hyödyntämään oppimaansa laajasti erilaisissa tehtävissä.

Osaamistavoitteet

Opintojen tavoitteena on auttaa opiskelijaa ymmärtämään elämän ja työn digitalisoitumista sekä hyödyntämään oppimaansa laajasti erilaisissa tehtävissä. Yleisellä tasolla tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisista prosesseista, automaatiosta, kyberturvallisuudesta, informaatioturvallisuudesta, kvanttilaskennasta ja tekoälystä sekä parantaa osaamista digitaalisten työkalujen ja digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisessä. 


Opintokokonaisuuden yksilölliset valinnat vaikuttavat osaamistavoitteisiin. Valinnoista riippuen tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää, millaisia muutoksia digitalisaatio aiheuttaa ihmisten elämään ja työn tekemiseen eri aloilla sekä hallitsee opiskelua ja projektityöskentelyä tukevien digitaalisten työvälineiden ja palveluiden käytön.
  • hallitsee kybermaailman käyttäytymissäännöt niin, että hän voi toimia kyberympäristössä vastuullisesti ja turvallisesti sekä opastaa myös lähiympäristöään tällaiseen käyttäytymiseen.
  • ymmärtää informaatio- ja mediaympäristöjä sekä niiden muuttumista teknologian kehittymisen seurauksena sekä osaa toimia näissä ympäristöissä turvallisesti ja vastuullisesti suojaten itseään, lähiyhteisöjään ja niitä organisaatioita, joissa hän toimii.
  • tietää robotiikan sekä palvelurobotiikan perusteet ja niiden tarjoamat mahdollisuudet
  • ymmärtää tekoälyn perusperiaatteita ja sen sovelluskohteita
  • tietää kvanttiporttilaskennan periaatteen sekä tuntee tavanomaisia kvanttiportteja ja osaa muodostaa näistä piirejä
  • osaa soveltaa ja hyödyntää digimarkkinointia käytännön tasolla

Rakenne

Valitse kaikki (11–25 op)