YMAA2110 Kuluttajakäyttäytyminen (6 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Järjestävä organisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Avainteksti
Tiedätkö, miten ihmiset käyttäytyvät kuluttaessaan tuotteita ja palveluita? Kuluttajakäyttäytymisen kurssilla perehdyt kuluttajien käytöstä ohjaaviin ajureihin.
Kuvaus
Kuluttajakäyttäytyminen kokonaismallina
- Kuluttajien käyttäytymismekanismit ja -ajurit
- Ostopäätösprosessin vaihemalli
- Havainnot, tulkitseminen ja oppiminen
- Motivaatio, tarpeet, arvot ja sitoutuneisuus
- Demo- ja sosiografiset tekijät, elämäntyyli ja kulttuuri
- Asenteet
- Uskollisuus
- Referenssiryhmien vaikutus ja word-of-mouth
- Trendit
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- yhdistää kuluttajamarkkinoinnin teoriat käytännön markkinointiongelmien ratkaisemiseksi
- eritellä kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheet
- arvioida kriittisesti kuluttajan ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä eri ympäristöissä
- tuottaa informaatiota kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä
liikkeenjohdolle
- suunnitella, toteuttaa ja analysoida kuluttajamarkkinointia asiakasymmärrykseen pohjautuen
- yhdistää kuluttajamarkkinoinnin teoriat käytännön markkinointiongelmien ratkaisemiseksi
- eritellä kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheet
- arvioida kriittisesti kuluttajan ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä eri ympäristöissä
- tuottaa informaatiota kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä
liikkeenjohdolle
- suunnitella, toteuttaa ja analysoida kuluttajamarkkinointia asiakasymmärrykseen pohjautuen
Lisätietoja
Kytkökset YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin
- Kurssi tukee YK:n kestävän kehityksen tavoitetta No. 12 liittyen Vastuulliseen Tuotantoon ja Kulutukseen. Kurssi tarjoaa perustiedot kestävästä kulutuskäyttäytymisestä ja brändien vastuullisuudesta.
Kirjallisuus
- Hoyer W., Pieters, R. & MacInnis, D. (2013) Consumer Behavior. Mason, OH: South-Western Cengage Learning (E-kirja: https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1497806)
- Vaihtoehtoisesti: Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. & Hogg, M.K. (2006 tai uudempi) Consumer Behavior: A European Perspective. Upper Saddle River, NJ : Prentice Hall
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Opintojaksolla vaaditut hyväksytyt suoritukset. Arviointiperusteet tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Luennot, harjoitukset ja tentti (6 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Harjoitukset ja tentti
Suorituskieli:
suomi