VIJP1004 Viestintä ja vaikuttaminen (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
Opintojaksolla tutustutaan vaikuttamisen ja argumentoinnin perusteisiin sekä kampanja- ja vaikuttamisviestintään. Opintojaksolla tarkastellaan ja analysoidaan vaikuttamaan pyrkivää viestintää eri konteksteissa ja eri toimijoiden näkökulmista.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee vaikuttamiseen ja argumentointiin liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset vaikuttamisen teoriat
- pystyy jäsentämään viestinnän vaikuttavuuden osatekijöitä
- osaa kriittisesti tarkastella ja analysoida vaikuttamaan pyrkivää viestintää erilaisista teoreettisista ja eettisistä lähtökohdista.
Kirjallisuus
- Larson, Persuasion (10. tai uudempi painos)
- Rieke & Sillars 2009 Argumentation and critical decision making (4. painos tai uudempi, osin)
- Stiff & Mongeau, Persuasive communication (2. painos)
- muu opintojaksolla jaettava oheiskirjallisuus
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Suositus ajoituksesta: 1. vuosi viestinnän ja journalistiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille.
Arviointiperusteet:
Verkkokurssille osallistuminen ja tehtävien suorittaminen suhteessa osaamistavoitteisiin
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Verkkokurssi (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Verkkokurssille osallistuminen ja tehtävien suorittaminen suhteessa osaamistavoitteisiin
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Verkkokurssi
Oppimateriaalit:
Rieke & Sillars, Argumentation and critical decision making (4. painos tai uudempi, osin) sekä toinen seuraavista: Larson, Persuasion (10. tai uudempi painos) tai Stiff & Mongeau, Persuasive communication (2. painos) + muu opintojaksolla jaettava oheiskirjallisuus
Kirjallisuus:
- Rieke & Sillars, Argumentation and critical decision making (4. painos tai uudempi, osin)
- Larson, Persuasion (10. tai uudempi painos)
- Stiff & Mongeau, Persuasive communication (2. painos)