TTMA1004 Mielenterveys ja tunneosaaminen (3 op)
Kuvaus
Sisältö
Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys ja psyykkinen hyvinvointi sekä niihin liittyvät keskeiset tekijät
Tunteiden säätely
Kriisit ja stressi
Koulun rooli mielenterveyden edistämisessä
Osaamistavoitteet
- määritellä ja käyttää lasten ja nuorten psyykkiseen kehitykseen ja tunteiden säätelyyn liittyviä keskeisiä käsitteitä
- analysoida ja arvioida erilaisten tekijöiden merkitystä lasten ja nuorten psyykkisen kehityksen ja hyvinvoinnin sekä tunteiden säätelyn näkökulmasta
Lisätietoja
Avoin yliopisto: Kirjallisuus suoritetaan oppimistehtävänä.
Oppimateriaalit
Paketti 1
Cacciatore, R. 2007. Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (234 s.)
Kokkonen, M. 2017. Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.). Myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-451-839-0
Paketti 2:
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) 2017. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. 1.–2. painos. Duodecim. (sivut 20–112, 203–216, 264–279, 294–310; 323–344, 392–404, yhteensä 169 s.). Saatavana myös
e-kirjana: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607 (luvut: biopsykososiaalinen kehitys, normaali
kehitys eri ikäkausina, psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät,
puheen, kielen, motoriikan ja oppimiskyvyn kehityshäiriöt,
ahdistuneisuushäiriöt, lasten ja nuorten mielialahäiriöt, syömishäiriöt,
traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt, itsetuhokäyttäytyminen.)
Mielenterveyden edistäminen kouluissa. THL Työpaperi 24/2013 (sivut 1-53) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-949-7
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tentti (1.5 op)
Itsenäinen opiskelu, kirjallisuuden tenttiminen (molemmat kirjat tentitään samalla tenttikerralla)
- Cacciatore, R. 2007. Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (234 s.)
- Kokkonen, M. 2017. Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.). Myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-451-839-0
Opetus
1.8.2023–28.7.2024 Tentti, Paketti 1,
1.8.2024–30.4.2025 Tentti, Teema 1
Tentti (1.5 op)
Itsenäinen työskentely, kirjatentti (molemmat kirjat tentitään samalla tenttikerralla)
- Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) 2017. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. 1.–2. painos. Duodecim. (sivut 20–112, 203–216, 264–279, 294–310; 323–344, 392–404, yhteensä 169 s.). Saatavana myös e-kirjana: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607 (luvut: biopsykososiaalinen kehitys, normaali kehitys eri ikäkausina, psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät, puheen, kielen, motoriikan ja oppimiskyvyn kehityshäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, lasten ja nuorten mielialahäiriöt, syömishäiriöt, traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt, itsetuhokäyttäytyminen.)
- Mielenterveyden edistäminen kouluissa. THL Työpaperi 24/2013 (sivut 1-53) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-949-7
Opetus
1.8.2023–26.7.2024 Tentti, Paketti 2,
1.8.2024–30.4.2025 Tentti, Teema 2
Itsenäinen työskentely (3 op)
Itsenäinen työskentely, kirjallisuuteen perustuvan oppimistehtävän laatiminen
- Cacciatore, R. 2007. Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (234 s.)
- Kokkonen, M. 2017. Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.). Myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-451-839-0
- Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) 2017. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. 1.–2. painos. Duodecim. (sivut 20–112, 203–216, 264–279, 294–310; 323–344, 392–404, yhteensä 169 s.) Saatavana myös e-kirjana: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607 (luvut: biopsykososiaalinen kehitys, normaali kehitys eri ikäkausina, psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät, puheen, kielen, motoriikan ja oppimiskyvyn kehityshäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, lasten ja nuorten mielialahäiriöt, syömishäiriöt, traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt, itsetuhokäyttäytyminen.)
- Mielenterveyden edistäminen kouluissa. THL Työpaperi 24/2013 (sivut 1-53) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-949-7