TKAS131 Taidekasvatuksen klassikoita I (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
Perehtyminen taidekasvatuksen tradition muodostumiseen tai sen painotuksiin merkittävästi vaikuttaneiden ajattelijoiden keskeisiin kirjoituksiin.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee taidekasvatusajattelun muutamat keskeiset klassikot ja tunnistaa heidän ajattelunsa tuoreuden suhteessa omaan aikaansa
- osaa erotella ajattelun keskeiset sisällöt ja analysoida niiden sidokset tekstin tyyliin ja lajiin
- tunnistaa klassikoiden vaikutukset myöhempään ajatteluun
- osaa suhteuttaa klassikoiden ajattelun taidekasvatuksen alalla tällä hetkellä käytäviin keskusteluihin.
Kirjallisuus
- von Schiller, Friedrich: Kirjeitä ihmisen esteettisestä kasvatuksesta (Über die Ästhetische Erziehung des Menschen in eine Reihe von Briefen 1795). Helsinki : Tutkijaliitto 2013.
- Dewey, John: Taide kokemuksena (Art as Experience, 1934). Tampere : Niin & näin 2010.
- Read, Herbert: Education Through Art. London : Faber and Faber 1958.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Arviointiperusteet:
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4, Periodi 5
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät / tentit.
x
Itsenäinen työskentely (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Esseesuorituksesta sovitaan vastuuopettajan kanssa.