RUOS112 Svenska som andraspråk (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
Sisältö
Perehdytään ajankohtaisiin ruotsi toisena tai vieraana kielenä tutkimuksesta nouseviin kielitieteellisiin ja kielididaktisiin aiheisiin.
Suoritustavat
Kontaktiopetus ja oppimistehtävät TAI lukupiiri ja oppimistehtävät TAI e-tentti.
Arviointiperusteet
Arviointi perustuu osaamistavoitteisiin. Oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen TAI oppimistehtävät ja essee TAI tenttisuoriutuminen.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
- selvittää erilaisia lähtökohtia, joista ruotsin oppimista toisena tai vieraana kielenä on tutkittu,
- kertoa, millaisia tutkimuskysymyksiä, aineistoja ja analyyseja on käytetty ja mitä tuloksia on saatu,
- arvioida tutkimuksia kriittisesti ja
- vertailla eri tutkimussuuntauksia.
Lisätietoja
Suositus ajoituksesta: 4. vuosi.
Esitietojen kuvaus
Aineopinnot pääosin.
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
TAI
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali opettajan ohjeiden mukaan. Kirjatentin materiaali:
Hyltenstam, K. & I. Lindberg (2013). Ks. tiedot alla.
Hyltenstam, K. & I. Lindberg (2013). Ks. tiedot alla.
Kirjallisuus
- Hyltenstam, K. & I. Lindberg (2013) Svenska som andraspråk. Studentlitteratur. Upplaga 2. (s. 27-543; 633-660; 685-724).; ISBN: 9789144070650
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Kontaktiopetus.
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Kuvaus:
Ota yhteyttä opettajaan ilmoittautuessasi lukupiirisuoritustapaan. Lukupiirisuoritustapa toteutuu kun ilmoittautuneita on vähintään kolme.
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät ja essee.
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 3
Kuvaus:
E-tentti, ilmoittaudu myös Examissa.
Arviointiperusteet:
Tenttisuoriutuminen
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Suorituskieli:
ruotsi
Työskentelytavat:
Kontaktiopetus ja oppimistehtävät.
Oppimateriaalit:
Kurssimateriaali opettajan ohjeiden mukaan.
Kirjallisuus:
- Hyltenstam, K. & I. Lindberg (2013) Svenska som andraspråk. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s. 27-543; 633-660; 685-724).
x
Itsenäinen suoritustapa: lukupiirityöskentely ja oppimistehtävät (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät ja essee.
Suorituskieli:
ruotsi
Työskentelytavat:
Lukupiiritapaamiset ja oppimistehtävät.
Oppimateriaalit:
Kurssimateriaali opettajan ohjeiden mukaan.
Kirjallisuus:
- Hyltenstam, K. & I. Lindberg (2013) Svenska som andraspråk. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s. 27-543; 633-660; 685-724).
Opetus
4.9.2023–22.7.2024 Itsenäinen projekti
x
Itsenäinen suoritustapa: e-Tentti (5 op)
Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Tenttisuoriutuminen
Suorituskieli:
ruotsi
Työskentelytavat:
E-tentti
Oppimateriaalit:
Kurssin kirjallisuus
Kirjallisuus:
- Hyltenstam, K. & I. Lindberg (2013) Svenska som andraspråk. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s. 27-543; 633-660; 685-724).