PEOA1700 Perhetutkimuksen menetelmät (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Opintojaksolla käsitellään tieteellisen ajattelun sekä laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen perusperiaatteita. Tarkemmin perehdytään seuraaviin aineistonkeruumenetelmiin: kokeellinen asetelma, kyselytutkimus, havainnointi, haastattelu, päiväkirja-aineistot, dokumenttiaineistot ja toimintatutkimus. Aineiston keruun ja analysoinnin kysymyksiin perehdytään tutkijahaastattelujen ja tutkimusartikkelien avulla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää tieteellisen ajattelun ja tutkimuksenteon perusperiaatteet
- tuntee erilaisia perhetutkimuksen tutkimusaineistoja ja tutkimusmenetelmiä sekä ymmärtää niillä saatujen tutkimustulosten ominaispiirteitä
- on harjaantunut tutkimusten lukemisessa ja osaa tiivistää niiden oleellisen sisällön
- osaa vertailla eri aineistonkeruu- ja analysointimenetelmillä tehtyjä tutkimuksia ja niiden tuloksia
- tuntee perhetutkimuksen keskeiset eettiset kysymykset ja ongelmat
- pystyy pohtimaan yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa, millaisia sovellusmahdollisuuksia tai johtopäätöksiä erilaiset tutkimustulokset oikeuttavat
Esitietojen kuvaus
Perheopintojen perusopinnot.
Oppimateriaalit
· Niemi, Petteri & Pajunen, John. 2013. Tiede. Teoksessa O-P. Moisio, P. Korhonen & T-A Wilska (toim.) Yhteiskuntatieteiden ovella. Jyväskylä: SoPhi 121, 19-59. (verkossa)
Seuraavien verkkosivustojen sisältöjä ohjatusti:
· Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
· SAGE Research Methods https://methods.sagepub.com/
Lisäksi lähteitä ja asiantuntijatallenteita, jotka ilmoitetaan vuosittain Moodle-oppimisympäristössä