OHPA229 Yhteiskunnalliset rakenteet ja koulutus (ped) (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
Pedagogiset traditiot, lainsäädäntö, työelämä ja opetussuunnitelma pedagogin työn rajaajina ja mahdollistajina
Sivistyspedagogiikka
Kriittisen pedagogiikan teoria
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa yhteiskunnallisten rakenteiden ja koulutuksen välistä dynamiikkaa ja jännitteitä
- tunnistaa yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja ja niiden yhteyttä opettajan työhön
- arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä koulutuksen arvoperustana, rakenteiden ja toimintatapojen vastavoimana.
Oppimateriaalit
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2014. Koulutuksella työntekijäkansalaiseksi. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus.
Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Hooks, B. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Niemelä, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Helsinki: Otava.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelija osallistuu opetukseen, pienryhmän työskentelyyn sekä tekee itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi