OHKS1700 Ohjauksen etiikka ja filosofiset perusteet (5 op)
Kuvaus
Opintojakson tarkoituksena on tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu-ja toimintamalleja. Lisäksi tarkastellaan oman toiminnan ja ajattelun eettisiäja filosofisia lähtökohtia sekä opitaan arvioimaan oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Opintojakson aikana perehdytään ohjaustyön eettiseen olemukseen, ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja vahvistetaan kykyä tehdä itsenäisesti ohjausta edistäviä eettisesti perusteltuja ratkaisuja.
Sisältö
Henkilökohtaisten arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisyyden tunnistaminen
Ohjaukseen liittyvien eettisten kysymysten tunnistaminen
Ohjausfilosofia
Ohjausalan yleiset ja opinto-ohjaajan erityiset ammattieettiset periaatteet
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa, ihmiskäsityksensä ja eettisyytensä
- osaa tarkastella kriittisesti toimintaansa ohjaajana ja tiedostaa millainen yhteys hänen arvoillaan, ihmiskäsityksellään ja eettisellä ajattelullaan on ohjausorientaatioon
- tuntee ohjausalan yleiset ammattieettiset periaatteet ja osaa tarkastella niitä kriittisesti
- toteuttaa toiminnassaan ohjauksen ammattieettisiä periaatteita.
Oppimateriaalit
Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma).
Jungers, C. M. & Gregoire, J. (toim.). 2013. Counseling ethics: philosophical and professional foundations. New York :Springer Pub. https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1482804
IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. 2017. IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.