OHKS1500 Ohjaus muuttuvassa ja moninaistuvassa yhteiskunnassa ja toimintaympäristössä (6 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Tällä opintojaksolla perehdytään koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihinja ohjaukseen osana moninaistuvan yhteiskunnan rakenteita. Lisäksi syvennetään ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistetaan osaamista tunnistaa ja arvioida rakenteiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin.

 

Sisältö

Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta

Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää yhteiskuntaosaamista, kehittämisosaamista ja ohjausteoreettista osaamista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, systeemisiä suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta
  • osaa huomioida yhdenvertaisuuden, sosiaalisen ja kulttuurisen oikeudenmukaisuuden ja vallan teemoja ohjauksessaan ja ymmärtää, miten rakenteelliset tekijät voivat vaikuttaa yksilön toimijuuteen
  • tunnistaa inklusiivisen ja kriittisen ohjauksen esteitä ja osaa huomioida niitä omassa ohjauksessaan
  • osaa hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä
  • ymmärtää, miten yhteiskunnalliset muutokset välittyvät yksilöiden arkeen sekä koulutus-ja työurien muotoutumiseen, ja miten nämä muutokset haastavat ohjausta ja sen toimintakenttiä.

Oppimateriaalit

Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. 2020. Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill. 

Hodkinson, P. & Sparkes, A. 1997.Careership: a sociological theory of career decision making, British Journal of Sociology of Education, 18:1, 29-44, DOI: 10.1080/0142569970180102

Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). 2017. Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism. Routledge. 

McMahon, M., Watson, M., Patton, W.2015.The Systems Theory Framework of career development: Applications to career counselling and career assessment.Julkaisussa: Australian journal of career development,24(3), pp.148-156.

Sultana, R. G. 2014. Pessimism of the Intellect, Optimism of the Will? Troubling the Relationship between Career Guidance and Social Justice. International journal for educational and vocational guidance, 14(1), 5. https://doi.org/10.1007/s10775-013-9262-y

Vehviläinen, S., Souto, AM. 2021. How does career guidance at schools encounter migrant young people? Interactional practices that hinder socially just guidance. International Journal for Educational and Vocational Guidance. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09467-2

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus