OHKS1100 Ohjaus yksilöllisissä ja yhteisöllisissä prosesseissa (4 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Opintojaksolla perehdytään yksilö-ja ryhmäohjauksen prosessien toteuttamiseen monikanavaisesti erilaisissa ohjausympäristöissä. Lisäksi tutustutaan ohjausmenetelmiin ja niiden arviointiin yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa.


Sisältö

Erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien ohjaustarpeiden tunnistaminen.

Tavoitteellisten asiakaslähtöisten ohjausprosessien suunnittelu ja toteuttaminen.

Erilaisten monikanavaisten menetelmien soveltaminen yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa.

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjaus-ja vuorovaikutusosaamista.


Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa ohjausprosessien eri vaiheet
  • osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ohjausprosesseja asiakaslähtöisesti yksilöiden ja ryhmien kanssa
  • tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa
  • osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä prosesseissa
  • osaa analysoida ja arvioida ohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
  • tunnistaa ohjauksen työmuotojen ja menetelmien teoreettiset lähtökohdat.

Oppimateriaalit

Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus -opas uraohjauksen ammattilaisille. Psykologien kustannus Oy. Helsinki (suom. Petri Auvinen).

Cameron, H. 2008. The counselling interview: A guide for the helping professions. Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1705515

Conyne, R. K. 2010. The Oxford handbook of group counselling. Oxford: Oxford University Press https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1309912

Peavy,V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy. Helsinki.

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. 

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus