NUOP050 Nuorisotutkimuksen menetelmiä (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Sisältöinä ovat:
tutkimusmenetelmät ja lähestymistavat nuorisotutkimuksessa, tutkimuskohteen asettamat erityispiirteet tutkimukselleOsaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· eritellä tutkimuskohteen asettamia erityispiirteitä tutkimukselle,
· kuvailla nuorisotutkimuksessa käytettyjä lähestymistapoja ja tunnistaa joidenkin lähestymistapojen eroja,
· vertailla nuorisotutkimuksessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä suhteessa tutkimuksessa tavoiteltavan tiedon luonteeseen.
Oppimateriaalit
1. Kiilakoski, T. & Honkatukia, P. (toim.) 2018. Miten tutkia nuoria ja nuorisotyötä. Vastapaino & Nuorisotutkimusseura / Nuorisotutkimusverkosto, julkaisuja 206.
2. Nikula, E., Järvinen, T. & Laiho, L. 2020. The Contradictory Role of Technology in Finnish Young People´s Images of Future Schools. Young 2020, 1-20.
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1103308819894806
3. Pyyry, N. 2012. Nuorten osallisuus tutkimuksessa. Menetelmällisiä kysymyksiä ja vastausyrityksiä. Nuorisotutkimus 30(1), 35-53.
4. Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.
5. Tikka, M. 2014. Tutkija nuorten mediamaailmassa: tutkimuseettisiä kysymyksiä. Nuorisotutkimus 32(3), 44-52.