HISA1005 Kasvatuksen ja koulutuksen historia (5 op)
Kuvaus
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan kurssin opiskelija
on tutustunut kasvatuksen ja koulutuksen historian tutkimuksen keskeisiin suuntauksiin
on perehtynyt kasvatuksen ja koulutuksen historian perusteisiin pitkällä aikavälillä
on syventynyt tarkemmin johonkin kasvatuksen ja koulutuksen historian erityiskysymykseen
ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöiden olevan yhteydessä moniin poliittisiin, taloudellisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin
Suoritettuaan opintojakson kontaktiopetuksena opiskelija on lisäksi
saanut kokemusta ryhmässä toimimisesta ja harjaannuttanut vuorovaikutustaitojaan
kehittänyt suullisia vuorovaikutustaitojaan ja neuvottelutaitojaan
hankkinut taitoa toimia uusissa tilanteissa
Suoritettuaan opintojakson kirjatenttinä opiskelija on lisäksi
harjaannuttanut ongelmanratkaisutaitojaan
kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
hankkinut tiedon analysoinnin taitoja ja kykyä hahmottaa laajoja asiakokonaisuuksia
Suoritettuaan opintojakson esseenä opiskelija on lisäksi
harjaantunut tiedonhaussa ja tieteellisen tekstin kirjoittamisessa
kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
hankkinut kokemusta projektitaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä
Suoritettuaan opintojakson lukupiirinä opiskelija on lisäksi
saanut kokemusta ryhmässä toimimisesta ja harjaannuttanut vuorovaikutustaitojaan
kehittänyt suullisia vuorovaikutustaitojaan ja neuvottelutaitojaan
kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
hankkinut kokemusta projektitaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä
Lisätietoja
Suoritustavat: Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla aktiivinen osallistuminen ja kirjalliset tehtävät ja/tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjallinen esseesuoritus, kirjatentti (eTentti) tai lukupiiri.
Oppimateriaalit
Kirjatenttinä suoritettaessa valitaan seuraavasta listasta teoksia niin, että opintopistemääräksi muodostuu 5 op. Esseen ja lukupiirin kirjavalinnoista sovitaan etukäteen vastuuopettajien kanssa.
Kirjallisuus
- Aubry, C., Geiss, M., Magyar-Haas, V. & Oelkers, J., Education and the State: International perspectives on a changing relationship (2014) (1op)
- Tebbutt, M., Making Youth: A History of Youth in Modern Britain (2016) (1op)
- Hanska, Jussi, et al. Huoneentaulun Maailma: Kasvatus ja Koulutus Suomessa Keskiajalta 1860-luvulle (2010) (2op)
- Heikkinen, Anja, et al., Valistus Ja Koulunpenkki: Kasvatus Ja Koulutus Suomessa 1860-luvulta 1960-luvulle (2011) (3op)
- Hutcheson, P. A., A people's history of American higher education. (2019) (1op)
- Jouhki, E. Teinikuntatoiminnan sukupolvet : muistitietohistoria oppikoulujen koululaisliikkeestä 1950–1970-luvuilla (2020) (2op)
- Michelsen, S. & Stenström, M., Vocational Education in the Nordic Countries: The Historical Evolution (2018) (1op)
- Raftery, D & Clarke, M. (ed. by), Transnationalism, Gender and the History of Education (2017) (1op)
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tapa 3
Tapa 4
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Itsenäinen työskentely: essee (5 op)
Opetus
1.8.–31.12.2023 Kirjallinen työ
1.1.–31.7.2024 Itsenäinen projekti
Itsenäinen työskentely: eTentti (5 op)
Voit tehdä tentin kahdella tavalla, joko eTenttinä tai verkkotenttinä. Mikäli teet eTentin, varaa aika Exam-järjestelmässä. Mikäli teet verkkotentin, sovi asiasta tentaattorin kanssa sähköpostilla.
Opetus
1.8.–31.12.2023 Tentti
1.1.–31.7.2024 Tentti
Itsenäinen työskentely: lukupiiri (5 op)
Katso tarkat suoritusohjeet Historian ja etnologian laitoksen verkkosivuilta ja sovi suorituksesta etukäteen tentaattorin kanssa.