HISA1003 Historian pedagogiikka (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Opintojaksolla perehdytään historian opetusta käsittelevään tutkimukseen ja historian opetuksen tutkimuspohjaiseen kehittämiseen.

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija

  • ymmärtää historiallisen ajattelun eri määritelmiä ja rakentumista

  • tunnistaa historian opettamisen tutkimuksellisen pohjan ja tuntee historian pedagogista tutkimusta

  • on perehtynyt johonkin historian opettamiseen liittyvään erityiskysymykseen


Suoritettuaan opintojakson kontaktiopetuksena opiskelija on lisäksi

  • saanut kokemusta ryhmässä toimimisesta ja harjaannuttanut vuorovaikutustaitojaan

  • kehittänyt suullisia vuorovaikutustaitojaan ja neuvottelutaitojaan

  • hankkinut taitoa toimia uusissa tilanteissa


Suoritettuaan opintojakson kirjatenttinä opiskelija on lisäksi

  • harjaannuttanut ongelmanratkaisutaitojaan

  • kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan

  • hankkinut tiedon analysoinnin taitoja ja kykyä hahmottaa laajoja asiakokonaisuuksia


Suoritettuaan opintojakson esseenä opiskelija on lisäksi

  • harjaantunut tiedonhaussa ja tieteellisen tekstin kirjoittamisessa

  • kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan

  • hankkinut kokemusta projektitaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä


Suoritettuaan opintojakson lukupiirinä opiskelija on lisäksi

  • saanut kokemusta ryhmässä toimimisesta ja harjaannuttanut vuorovaikutustaitojaan

  • kehittänyt suullisia vuorovaikutustaitojaan ja neuvottelutaitojaan

  • kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan

  • hankkinut kokemusta projektitaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä

Lisätietoja

Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla aktiivinen osallistuminen ja kirjalliset tehtävät tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjallinen esseesuoritus tai kirjatentti. Lukupiirissä aktiivinen osallistuminen ja kirjalliset tehtävät.

Oppimateriaalit

Kirjatenttinä suoritettaessa valitaan seuraavasta listasta teoksia niin, että opintopistemääräksi muodostuu 5 op. Esseen ja lukupiirin kirjavalinnoista sovitaan etukäteen vastuuopettajien kanssa.

Kirjallisuus

  • Barton, Keith C. & Levstik, Linda, Teaching History for the Common Good (2013) (2op)
  • Davies, Ian, Debates in History Teaching (2010/2017) (2op)
  • Seixas, Peter & Morton, Tom, The Big Six Historical Thinking Concepts (2013) (2op)
  • Veijola, Anna, Pedagogisen ajattelun kehittyminen aineenopettajankoulutuksessa: tutkimus suoravalituista historian opettajaopiskelijoista (2013) (2op)
  • Wineburg, Sam, Historical Thinking and Other Unnatural Acts (2001) (2op)
  • Ajan merkit: Historian käyttö ja opetus. Jukka Rantala, Sirkka Ahonen (2015) (1op)
  • Lähteillä: Historian taitoja oppitunneille. Anna Veijola, Simo Mikkonen (2019) (1op)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 4

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Itsenäinen työskentely: essee (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Ota yhteyttä tentaattoriin ja sovi esseen kirjoituksesta hänen kanssaan.

Opetus

x

Itsenäinen työskentely: eTentti (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Voit tehdä tentin eTenttinä.

Opetus

x

Itsenäinen työskentely: lukupiiri (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Katso tarkat suoritusohjeet Historian ja etnologian laitoksen verkkosivuilta ja sovi suorituksesta etukäteen tentaattorin kanssa.

Opetus