YPPP140 Ohjaus yliopistossa (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Sisältö
  • yliopiston ohjausjärjestelmät
  • akateemisen ohjauksen prosessit
  • ohjausmallit ja –teoriat
  • HOPS -prosessin ohjaaminen
  • opinnäytetöiden ja tieteellisen kirjoittamisen ohjaus
  • monikulttuurisuus ohjauksen haasteena
  • oppimis- ja lukivaikeudet ohjauksen haasteena
  • ohjauksen etiikka 

Suoritustavat

  • Oppimistehtävät, lukupiirityöskentely. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
  • Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
  • hahmottaa keskeisiä ohjauksen käsitteitä, malleja ja teorioita sekä niiden yhteyden oppimisteorioihin
  • hahmottaa ohjauksen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
  • tulkita ohjattavien erilaisia tarpeita ja tukea heitä heidän kasvussaan akateemiseen asiantuntijuuteen
  • tunnistaa ohjaustilanteisiin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja toimia näissä tilanteissa eettisesti viisaalla tavalla, harkitusti ja perustellusti
  • soveltaa teoreettista tietämystään ohjauksesta omassa työsssään tilanteen vaatimalla tavalla

Oppimateriaalit

Sekä muu opetusohjelmassa mainittu kirjallisuus:

Kirjallisuus

  • ATKINSON, T. & CLAXTON, G. (toim.) 2008. The intuitive Practitioner. On the value of not knowing what one is doing. Berkshire: Open University Press.
  • BROOKFIELD, S. 2006. The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
  • NUMMENMAA, A.R. & LAUTAMATTI, L. 2004. Ohjaajana opinnäytetöiden työprosesseissa. Tampere: Tampere University Press.
  • ONNISMAA, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
  • VEHVILÄINEN, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta