YPPP122 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi II (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Sisältö

Oppimisen yksilölliset ulottuvuudet: oppimisen kerroksellisuus, moniulotteisuus ja kokemuksellisuus.
Oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet: pedagoginen suhde, vertaisryhmä, ryhmäilmiöt.

Suoritustavat

Opetuskokeilut (8 t), vertaishavainnointi (8 t), opetuskokeiluraportti, lukupiirityöskentely.
Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
  • hahmottaa oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa.
  • soveltaa oppimisteoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- , ohjaus- ja opetustilanteisiin.
  • arvioida kriittisesti omaa kehittymistään yliopisto-opettajana
  • syventää taitoaan suunnitella ja toteuttaa opetusta yliopistopedagogisten periaatteiden mukaisesti.
  • kehittää edelleen opettamista ja ohjausta koskevaa kokonaisnäkemystään ja toimintakykyään kokemusten tutkimisen kautta.

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu opetusmateriaali.

Kirjallisuus

  • BROOKFIELD, S. 2013. Powerful techniques for teaching adults. San Francisco: Jossey-Bass.
  • GLASERSFELD, E. 2002. Radical constructivism. A way of knowing and learning. Studies in Mathematics Education Series. Lontoo: RoutledgeFalmer
  • KINCHELOE, J. L. 2008. Critical constructivism. New York: Peter Lang.
  • NYGAARD, C., COURTNEY, N. & HOLTHAM, C. (toim.) 2010. Teaching creativity – creativity in teaching. The learning in higher education series. Oxfordshire: Libri Publishing.
  • REPO-KAARENTO, S. 2007. Innostu ryhmästä. Helsinki: Kansanvalistusseura.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta